بازار فرش مشهد احیا می‌شود

رَزان| تأیید طرح احیای بازار فرش مشهد و برقراری پرواز مستقیم مشهد- مسقط از جمله خبرهای خوب گردشگری برای مشهدی هاست. در حوزه اخبار کشوری هم در روزهای اخیر خبر خوب کم نداشتیم. آمادگی ایران و تاجیکستان برای افزایش همکاری در حوزه گردشگری پس از افت فراوان آمار گردشگران دو کشور در سال 97 یکی از این خبرهاست که امید به بالا رفتن رفت و آمد با کشور هم زبانمان را افزایش می دهد. خبر لغو یک طرفه روادید چینی ها برای ورود به ایران نیز می تواند امیدواری برای فزونی سهم ایران از بازار گردشگران چینی، که یکی از بزرگ ترین دسته گردشگران دنیا را تشکیل می دهند، افزایش دهد. اما در میان این خبرهای خوب، خبر فروریختن ارگ دو هزار ساله غزنین، که یکی از میراث فرهنگی خراسان بزرگ بوده است، از جمله خبرهای غم انگیز این روزها بود.


تأیید طرح احیا و مرمت بازار فرش مشهد
طرح احیا و مرمت بازار فرش مشهد در شورای فنی استان خراسان رضوی تأیید شد. بازار فرش یکی از عناصر هویتی شهر مشهد است که طرح باززنده سازی آن نیز بر مبنای رعایت ملاحظات تاریخی این مجموعه تهیه شده است. دکتر تقی زاده اصل، مجری طرح بازسازی و احیای بازار تبریز، از جمله افرادی بوده که طرح احیا و مرمت بازار فرش مشهد را بررسی کرده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مشاور طرحی را برای احیا و مرمت گام به گام تهیه کرده است که اگر چه قرار بود ابتدا یک دهنه از مغازه به عنوان الگو مرمت شود و سپس به دیگر بخش های بازار تسری پیدا کند، اما خود مالکان متقاضی مرمت مغازه هایشان و دهنه مقابل مغازه یشان شده اند.
بازار فرش مشهد، خیابان شهید اندرزگو یا همان خسروی نو سابق را به مجموعه حرم مطهر رضوی متصل می کند، بازار بزرگ که در امتداد این بازار بوده است در زمان شاهرخ تیموری، هم زمان با ساخت مسجد گوهرشاد ساخته شده و این اثر نیز به عنوان یک اثر فرهنگی- تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
بازار فرش فروش ها قسمت کوچکی از بازار بزرگ محسوب می شده که قلب اقتصادی شهر مشهد در آن می تپیده است، این بازار در دوره تیموریان احداث شده و در دوره صفویه از رونق خاصی برخوردار بوده است. اما متأسفانه قسمت های زیبایی از بازار بزرگ که مربوط به دوره تیموریان و صفویان است در تخریب های گسترده سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۶ نابود و تیمچه ها و سوق ها به فراموشی سپرده شد.
هم اکنون بازار فرش و بازار سرشور بخش باقی مانده این مجموعه عظیم فرهنگی و هویتی شهر مشهد است که متأسفانه در طرح های توسعه عمران شهری با بی مهری مواجه و قسمتی از آن در آستانه تخریب قرار دارد.تا چند سال گذشته این بازار با مجموعه ای از دکان ها و غرفه های کوچک بانمای آجری و سنتی و مسافرخانه ها و مهمان پذیرهای متعدد فعال بود‏.‏
این بازار که بنای آن سنتی و گنبدی شکل باخشت ساخته شده بود بعد از آتش سوزی وسیعی که در دهه ‏۴۰ ‏در آن روی داد دوباره با هزینه فرش فروش ها اما با پوششی شیروانی ساخته شده و همچنان از بازارهای سنتی مشهد است که فرش و قالی های دستی در آن به فروش می رسد.


برقراری پرواز مسقط - مشهد
مسیر پروازی مسقط - مشهد در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، از سوی شرکت هواپیمایی قشم ایر برقرار شده است و در روزهای پنجشنبه هر هفته انجام می شود.


الواح هخامنشی منتظر ویزای ایران
در پی شکایت ایران و رأی دادگاه آمریکا مبنی بر بازگشت الواح هخامنشی به ایران، بخش اول از الواح، شامل 1780قطعه، همراه با یکی از کارمندان شیکاگو آماده سفر به ایران هستند. میراث فرهنگی در نامه ای به وزارت خارجه ضمن بیان درخواست صدور ویزا برای کارمند دانشگاه شیکاگو، گفته است: «آن طرف (دانشگاه شیکاگو و فرد همراه با الواح) آماده است ویزا باید برای او فرستاده شود تا الواح به ایران بیاید، بنابراین زمانی که ویزا آماده و به مقصد فرستاده شود، بخش نخست الواح به ایران مسترد می شود.»


تصویب لغو یک طرفه روادید ایران برای شهروندان چینی
ولی تیموری، معاون گردشگری کشور گفت: «کارگروه مشترکی بین رئیس سازمان میراث فرهنگی و وزیر امورخارجه شکل گرفت که به دنبال آن برنامه لغو روادید یک طرفه به هیئت دولت ارائه و در نهایت مصوب شد و حالا باید فرایند ابلاغ آن طی شود تا به مرحله اجرا برسد.» بر اساس این مصوبه گردشگران چینی حتی برای توقف چندساعتی و گردش در شهر بین دو پرواز خود هم نیازی به گرفتن ویزای ترانزیتی ایران ندارند. تیموری درباره نگرانی فعالان گردشگری از ورود بی ضابطه گردشگران چینی و اقامت آن ها در مراکز غیررسمی در پی لغو روادید نیز گفت: «انتظارمان این است که گردشگران چینی در اقامتگاه های رسمی و دارای مجوز ساکن شوند. این موضوع ارتباطی به اینکه روادید وجود داشته باشد یا خیر، ندارد. زیرا اگر اطلاع رسانی درباره مراکز اقامتی به درستی انجام گیرد و قیمت ها به درستی و شفاف اطلاع داده شود، دیگر کسی در مراکز غیررسمی که نمی داند چه اتفاقی در انتظارش است، ساکن نخواهد شد.»


آمادگی ایران و تاجیکستان برای توسعه همکاری های گردشگری
کاهش سفر اتباع دو کشور در سال 97، معاونان گردشگری ایران و تاجیکستان را بر آن داشت تا با توجه به اشتراکات فرهنگی دو کشور برای توسعه همکاری ها به مذاکره بنشینند. ولی تیموری، معاون گردشگری ایران در توضیح مذاکرات گفت: «تاجیکستان جزو بازارهای در اولویت نخست گردشگری نبوده و هدف اصلی ایران برای جذب گردشگر نیست، برای همین این نگرانی وجود دارد با ایجاد تسهیلاتی در صدور روادید مثل لغو و یا حتی کاهش هزینه آن، خروجی از ایران به سمت کشور مقابل بیشتر شود؛ بنابراین در مذاکره با مقام گردشگری تاجیکستان تأکید شد که در گام نخست به معرفی ایران و برگزاری تورهای آشناسازی برای رسانه ها و فعالان گردشگری این کشور بپردازیم. طرف تاجیکی علاقه مند بود از تجربه ایران در گردشگری و به ویژه آموزش بهره ببرد که برای همکاری در این بخش مذاکراتی صورت گرفت.»


همکاری میراث فرهنگی خراسان با دانشگاه هنر تهران
تفاهم نامه ای برای ارتقای کیفی و عملی شدن فعالیت های حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میان اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و دانشگاه تهران امضا شد. بر این اساس مقرر شد مطالعاتی صورت گیرد که بناهای تاریخی برای احیا با چه کاربری بازتعریف شوند، بسته بندی صنایع دستی چگونه باشد، همچنین مسیرهای گردشگری براساس ظرفیت های فرهنگی و تاریخی مشهد چگونه تعریف شود.


ارگ 2000 ساله غزنین فرو ریخت
14برج از 36برج ارگ قدیمی غزنین در چند دهه اخیر بر اثر جنگ، باران های سنگین و سهل انگاری تخریب شده است. این ارگ و دژ تاریخی یکی از چندین محوطه باستانی منحصر در کشور افغانستان از مرکز بودایی پیش از اسلام در دره بامیان تا مناره قرن دوازدهمی جام در منطقه دور افتاده استان غور است که همگی نیازمند فوری محافظت از میراث فرهنگی ارزشمندشان هستند..