نقد و بررسی شعر کودک و نوجوان در کتاب «در هفت آینه» | کتابی برای خانواده‌ها و دست‌اندرکاران شعر کودک

به‌گزارش شهرآرانیوز، نویسنده کتاب «در هفت آینه»، با بیان اینکه موضوع این اثر نقد و بررسی کتاب‌های نظری شعر کودک و نوجوان در ایران است، می‌گوید که در این اثر همه کتاب‌های منتشرشده از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۹۵ درباره مباحث تئوری شعر کودک و نوجوان بررسی شده است.

 

 

نقد و بررسی شعر کودک و نوجوان در کتاب «در هفت آینه» | کتابی برای خانواده‌ها و دست‌اندرکاران شعر کودک

در ادامه این مطلب صحبت‌های سیداحمد میرزاده، نویسنده کتاب «در هفت‌آینه» آمده است:

 

 کتاب «در هفت آینه» هفت رویکرد دارد که شامل استقلال مباحث، استنادی، ساختار، ابزارشناختی، ارتباط میان‌رشته‌ای و مخاطب‌شناسی می‌شود و براساس این هفت رویکرد، اسم این کتاب «در هفت آینه» گذاشته شده است.

 نقد و بررسی اشعار شامل کتاب شعر کودک محمود کیانوش هم می‌شود که اولین کتاب در این زمینه است. همچنین، ۱۰ کتاب دیگر از دیگر پژوهشگران حوزه شعر کودک و نوجوان را شامل می‌شود.

 

تاریخچه‌ای از شعر کودک و نوجوان

در مقدمه این کتاب تاریخچه‌ای از شعر کودک و نوجوان به‌صورت اطلاعات آماری و زندگی‌نامه مطرح‌ترین شعرا به‌شکل خلاصه گفته شده و در فصل اول، مقوله شعر کودک و نوجوان تعریف شده است.

عمده‌ترین هدف من از انتشار کتاب بررسی میزان منطق و قابل‌اتکابودن اشعار کسانی است که برای شعر کودک معیار‌های غیابی وضع کرده‌اند.

هدف دیگر بررسی خلأ‌هایی بوده است که در پژوهش‌های شعر کودک و نوجوان وجود دارد و نقطه قوت اثر به‌صورت خلاصه و چکیده از سیما و منظر امروز شعر کودک و نوجوان در این کتاب آورده شده است.

سیمایی کلی از وضعیت شعر کودک و نوجوان

همه نکات مهم و مباحث اصلی در حوزه شعر کودک و نوجوان نقد و بررسی شده‌اند، به‌گونه‌ای که می‌توانم ادعا کنم اگر کسی این کتاب را داشته باشد، تا حد زیادی از کتا‌ب‌های قبلی بی‌نیاز می‌شود و می‌تواند سیمایی کلی از تاریخچه و وضعیت شعر کودک و نوجوان را ببیند.

در پایان کتاب فهرستی از معیار‌های مورد افتراق بین صاحب‌نظران شعر کودک و نوجوان عرضه شده است و با مراجعه به این فهرست می‌شود فهمید اصلی‌ترین مسائل شعر کودک که هنوز حل نشده است، چیست. همچنین، تعریف مفهوم کودکی و میراث‌های ادبیات کودک و نوجوان و تناسب با مخاطب در پایان این کتاب تعریف شده است.

کتابی برای خانواده‌ها و پژوهشگران

این کتاب به خانواده‌ها، دست‌اندرکاران شعر کودک، پژوهشگران، شاعران حوزه شعر کودک و نوجوان و دانشجویانی متعلق است که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان درس می‌خوانند یا تدریس می‌کنند.

 


بیشتر بخوانید:

از دو کتاب شعر کودک اثر شاعر افغانستانی در نمایشگاه کتاب رونمایی شد