انتقاد مردم از عملکرد سامانه یکپارچه خودرو

نگار هاشمیان | شهرآرانیوز؛ ۴ میلیون و ۱۷۵ هزارو ۳۵۲ نفر از ساعت ۹ صبح دیروز منتظر بودند تا ببینند آیا بخت با آن‌ها یار بوده است و نامشان در بین برندگان نتایج قرعه کشی سایت یکپارچه تخصیص خودرو هست یا نه. اما با انتشار خبر تاخیر در اعلام نتایج ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۲۴ ساعت دیگر به زمان این انتظار اضافه شد. دلیل این تاخیر هم به گفته حسن زاده قشمی، رئیس مرکز ارتباطات این وزارتخانه، زمان بر بودن استعلام اطلاعات متقاضیان خرید خودرو و احراز هویت آن هاست.

مردم در فضای مجازی اعتراض خود را به این تاخیر اعلام کردند. برخی افراد اعتقاد داشتند که اعلام نتایج، درست یک روز قبل از آغاز تعطیلات نیمه خرداد، ممکن است باعث ریزش متقاضیان شود؛ زیرا خیلی‌ها نمی‌توانند در عرض ۲۴ ساعت پول موردنیاز را واریز کنند و دچار مشکل خواهند شد.

یکی از کاربران فضای مجازی نوشته بود: «بنده و همه این ۴میلیون دو هفته است که هر روز پیگیر وضعیت ثبت نام هستیم و متاسفانه سایت یکپارچه فروش بسیار ضعیف عمل کرده است؛ مثلا هفته اول، سایت پیغام می‌داد «در حال بررسی» و هفته دوم پیغام می‌داد «به زودی اعلام می‌شود» و بعد بالاخره گفتند اول هفته دوم خرداد اعلام می‌کنیم و حالا هم به آخر هفته دوم خرداد موکول شده است.»
حالا امیدواریم مرحله گرفتن استعلامات از ثبت احوال با سرعت بیشتری سپری شود تا اصلی‌ترین هدف این نوع ثبت نام یعنی شفافیت، خدشه دار نشود.

یکی دیگر از وعده‌های وزارت صمت که در اولین دور ثبت نام متمرکز عملی نشد، تعداد خودرو‌های عرضه شدنی در هر طرح پیش فروش بود. طبق آخرین گفته‌های مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، ۱۷۶هزارو۹۱۱خودرو در دور نخست قرعه کشی از طریق سامانه متمرکز عرضه شده است که این تعداد باتوجه به وعده عرضه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو حداقل ۲۳ هزار دستگاه کمتر است. اما آن طور که مسئولان می‌گویند، اتفاق مثبتی که در اولین طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه افتاده است، افزایش شانس برنده شدن ثبت نام کننده هاست.

یک حساب وکتاب سرانگشتی نشان می‌دهد که شانس هر نفر در این دوره برای دریافت خودرو یک به ۲۳ است که این میزان در دوره‌های قبل مثلا یک به ۳۰۰ بوده است؛ البته تجارت نیوز در تحلیلی نوشته است که باتوجه به ثبت تقاضای ۱۴۵ هزارنفری در قالب طرح جوانی جمعیت و لحاظ کردن نصف ظرفیت فروش (۸۸ هزارو۵۰۰دستگاه)، شانس هر مادر شرکت کننده برای برنده شدن، یک به ۶ است، این درحالی است که با درنظر گرفتن ۳ میلیون و۸۰۰ هزار تقاضای دیگر، شانس برنده شدن افراد عادی در طرح اخیر فروش، یک به ۴۴ خواهد بود، با این حال اگر جزو ثبت نام کنندگان هستید، بازهم در این دوره بخت بیشتری برای برنده شدن دارید.

فوری:نتایج قرعه‌کشی اولین دوره ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو امروز ۱۱ خردادماه ۱۴۰۱ اعلام شد + لیست برندگان