ویدئو | عنکبوت مقدس، فیلمی که مذهب را نشانه گرفته است

به گزارش شهرآرانیوز، خرداد ۱۴۰۱ برای نخستین بار در تاریخ جشنواره کن از سال ۱۹۴۶ تا امروز، یک بازیگر زن ایرانی، نخل طلایی بهترین بازیگر را به دست آورد. خبری که می‌توانست غرورانگیز و شادی آفرین باشد، اما توجه به ویژگی‌های فیلم مورد نظر و تصویری که از ایران و ایرانیان می‌سازد افتخار به آن را با تردید جدی همراه می‌کند.

{$sepehr_media_503443_400_300}

فیلم عنکبوت مقدس که جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد توسط علی عباسی کارگردان ایرانی - دانمارکی با الهام از یک ماجرای واقعی ساخته شده است. قتل‌های سریالی در شهر مشهد حدفاصل تابستان ۱۳۷۹ تا مرداد ۱۳۸۰ که نام قاتل عنکبوتی را بر سر زبان‌ها انداخت.

فیلمساز ترجیح می‌دهد پای مذهب را در شخصیت‌پردازی ضدقهرمان‌اش وسط بکشد تا عنکبوت مقدس بیش از آنکه فیلمی جنایی درباره شخصیت قاتل زنجیره‌ای و انگیزه‌های روانی‌اش و چگونگی کشف آن توسط پلیس باشد، اثری می‌شود درباره تیپ ایرانیِ مسلمان که از نظر او قهرا و الزاما، ضد اجتماع، زن ستیز و آدمکش هم هست و اختلالات شخصیتی که در همه جای دنیا انگیزه رفتار‌های آنارشیستی و فراوانی‌اش در غرب ییش از ایران است در یک قضاوت نژادپرستانه و انگیزه‌های مذهبی و باور‌های اعتقادی ایرانیان نسبت داده می‌شود.

همانی که همچون عنکبوت با مرکزیت حرم مطهر رضوی در شهر مقدس مشهد، جامعه را در تار‌های خود گرفتار ساخته است. به عبارت دیگر فیلم نه داستان سعید حنایی که ماجرای زن ستیزی در ایران است که از نظر عباسی هم سیستماتیک و ژنتیک است و هم توسط باور‌های دینی پشتیبانی و تئوریزه می‌شود.

او برای این منظور بر خلاف حقیقت ماجرا، شخصیت زن خبرنگاری را به قصه اضافه می‌کند تا غیر از تمیهدات ژانری، دایره خشونت علیه زنان ایرانی گسترده‌تر کند و برای ایفای این نقش هم به سراغ کسی می‌رود که در دهه هشتاد به خاطر بازی در سریال‌های تلویزیونی به شهرت رسیده، اما به علت انتشار فیلم خصوصی‌اش توسط یکی از همکاران‌اش و در عین امکان زندگی و فعالیت در ایران، به فرانسه مهاجرت کرد.

نه انتشار آن فیلم در میانه دهه هشتاد شمسی توسط مذهبیون جامعه ایرانی انجام شد و نه خانم امیرابراهیمی هدف تهدید عمومی یا متحمل توبیخ رسمی قرار گرفت.

اما او که پس از سکوتی ۱۰ ساله حالا به عنوان هنرمند در تبعید و شخصی آسیب دیده از حاکمیت ایران معرفی می‌شود ضمن مشارکت در چند پروژه نازل و سخیف برای بازی در چنین نقشی انتخاب می‌شود. پرسش‌های بسیاری درباره ابعاد پروژه جدید کن که به تعبیر ژان لوک گدار، فیلمساز شهیر فرانسوی همچون یک سلاح تبلیغاتی در جنگ عمل می‌کند وجود دارد که تا زمان نمایش عمومی عنکبوت مقدس، بدون پاسخ خواهد ماند. آن هم در روزگاری که ساحلی کن که زمانی مدعی هنری‌ترین فستیوال سینمایی دنیا بود به قرارگاه سلبریتی‌های آمریکایی تبدیل شده است.