یک مسوول بهداشتی:
بیش از ۱۸ میلیون ایرانی دارای اختلال روانی
به گزارش شهرآرانیوز؛ دكتر ندا اخروي افزود: اختلالات خلقي، اضطراب، روان پريشي، اختلالات جسمي، اختلالات ناشي از مصرف مواد مخدر و الكل، افسردگي و اختلالات جنسي از جمله اختلالات روانپزشكي به شمار مي روند.
وي اظهار كرد: درمان برخي اختلالات رواني طولاني مدت و بين شش تا 24 ماه به طول مي انجامد.
وي گفت: اختلالات رواني نيز مانند ساير بيماريها با تشخيص و انجام امور درماني قابل علاج هستند اما نگرش غلط و انگ بيماري رواني در بسياري مواقع مانع از برخورداري اينگونه بيماران از خدمات تخصصي روانپزشكي مي گردد.
مدير گروه سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد دانشگاه علوم پزشكي مشهد ادامه داد: امسال شهرستان قوچان و دو شهرستان زيرپوشش دانشگاه هاي علوم پزشكي تبريز و كرمان از آبان ماه امسال طرح تجميع خدمات سلامت روان را به صورت آزمايشي اجرا مي كنند.
وي هدف از اجراي اين طرح را ارتباط نظام مند دو حوزه بهداشت و درمان در شناسايي و ممانعت از خروج بيماران مبتلا به اختلالات رواني از چرخه مراقبت ذكر كرد.
وي بيان كرد: در اجراي اين طرح بيماران دچار اختلالات رواني توسط مراكز سلامت جامعه، شناسايي شده و تحت مراقبت، درمان و پيگيري قرار مي گيرند و در صورت نياز به خدمات تخصصي به مراكز تخصصي سلامت روان شهرستان معرفي مي شوند.
وي گفت: در اين راستا بيماران علاوه بر برخورداري از خدمات روانپزشكي و روان‌ شناختي از خدمات آموزش خانواده، مددكاري و توانمند سازي براي بازگشت به جامعه نظير كاردرماني، گفتار درماني و مراقبت در منزل برخوردار مي شوند.
دانشگاه علوم پزشكي مشهد با 15 شبكه بهداشت و درمان، هفت دانشكده، 46 مركز تحقيقاتي و 23 بيمارستان قطب پزشكي شمال شرق كشور به شمار مي رود.