تولیت آستان قدس رضوی: استکبار از هیچ تلاش شیطانی برای اهانت به مقدسات مسلمانان فروگذار نیست

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در اولین پیش نشست دومین همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفت‌وگوی ادیان که با حضور نمایندگان ادیان مختلف در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، هدف این همایش را حرکت به سوی احیا و تعمیق معنویت، فضیلت‌های اخلاقی و انسانیت در جهان دانست و اظهار داشت: بشر امروز از بی‌اخلاقی، بی‌ایمانی و بی‌خدایی رنج می‌برد و این منحصر به کشور‌های جهان سوم یا کشور‌های تحت سلطه نیست، بلکه بیش از همه مردم کشور‌های غربی که دارای حاکمان سلطه‌گر هستند، از بی اخلاقی و بی ایمانی در رنج هستند.

وی یکی از مهم‌ترین اقدامات حاکمان مستکبر غربی را از بین بردن مفاهیم واقعی و ارزش‌ها دانست و افزود: کشور‌های سلطه‌گر برای اینکه مسیر سلطه خود را هموار سازند؛ ابتدا باید اخلاق، معنویت، خداخواهی و انسانیت را از بین ببرند و این ظلم را ابتدا با ملت خود می‌کنند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: انسان غربی امروز مغلوب تفکر استعماری و سلطه‌گرانه حاکمان خود است، آنان رفاهی نسبی برای مردم خود تأمین می‌‎ کنند، اما در حد یک حیوان انسانیت مردم را تنزل می‌بخشند و توجه آن‌ها را تنها معطوف به جنبه‌های حیوانی انسان و نیاز‌های مادی می‌کنند تا کار به آنجا می‎رسد که جایگاه انسان به حیوان تقلیل می‌یابد و هم‌نشینی و انس با حیوان به‌عنوان تمدن تلقی می‌شود.

وی به افول ارزش‌های معنوی، اخلاقی و اجتماعی و پسرفت معنویت و انسانیت در غرب اشاره و ابراز کرد: مستکبران غربی ابتدا در کشور‌های خودشان انحطاط اخلاقى ایجاد و انسانیت را پامال می‎‌کنند و سپس این فرهنگ منحط را در دیگر کشور‌ها نیز رواج می‌دهند.

مروی با تأکید بر اینکه قربانی نخست بی‌اخلاقی و بی‌خدایی مردم غرب هستند اظهار کرد: شیوه استعمارگران غربی آن است که ابتدا ریشه اخلاق و ارزش‌های انسانی را در جوامع مغرب زمین قطع می‌کنند و سپس با تسری آن در میان سایر ملت‌ها نفوذ و سلطه خود را بر جوامع اعمال می‌کنند.

وی با بیان اینکه مستکبران برای ضربه به ارزش‌های اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نیستند، گفت: نمونه این تلاش شیطانی این فیلم مبتذلی است که چند روز پیش در جشنواره‎ای در فرانسه به نمایش درآمد؛ این اقدام بازی است که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای اهانت به یکی از مقدس‌ترین مخلوقات خداوند یعنی امام رضا (ع) که برای همه مسلمانان و همه انسان‌های طالب حق و فضیلت مقدس است؛ به راه انداخته‌اند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: این فیلم سخیف حتی از نظر هنرمندان غربی نیز هیچ ارزش هنری ندارد، اما چون ضد معنویت است و مقدسات را هدف قرار داده، استکبار و جریان صهیونیسم آن را برجسته می‌کند.

وی با بیان اینکه استکبار برای سلطه به جهان و ملت‌ها تنها از نیروی نظامی بهره نمی‌برد، بلکه از ابزار‌های مختلف ازجمله فیلم و به‌اصطلاح ابزار نرم نیز استفاده می‌کند بیان کرد: جریان استعمار و استکبار چندضلعی و چندبعدی بوده و دارای ابعاد نظامی، سیاسی، رسانه‌ای و ... است؛ جشنواره‌های غربی از قبیل «کن» و «نوبل» و شعار‌هایی همچون «حقوق بشر» و تسلیحاتی همچون «بمب اتم» همه ابزار استعماری هستند که استکبار به فراخور موقعیت از آن‌ها استفاده می‌کند.

مروی عنوان کرد: اعطای جوایزی مانند جایزه صلح نوبل به نخست‌وزیر رژیم جعلی و کودک کش اسرائیل وجاهتی برای این جشنواره‌ها باقی نگذاشته و اهداف سیاسی آن‌ها را کاملاً عیان کرده است.

وی گفت: جریان‌های‎ ادیان توحیدی این قدرت و اقتدار را دارند که در برابر مستکبرانی که انسانیت را به مسلخ می‌کشند از اخلاق و ارزش‌های انسانی پاسداری کنند، زیرا حق هستند و می‌خواهند بشر امروز را به سمت فضیلت‌های اخلاقی، معنویت و خداپرستی سوق دهند و قطعاً پروردگار متعال ما را یاری خواهد کرد.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: نباید مرعوب قدرت رسانه‌ای غرب شد و از آن وحشت کرد؛ اگر چه امکانات رسانه‌ای جریان توحیدی با جریان استکباری قابل قیاس نیست، اما اگر به راه خود ایمان داشته باشیم و راهمان را برحق بدانیم از نصرت الهی بهره‌مند هستیم و آن‌ها با همه قدرت و اقتدار ظاهری‌شان از این قدرت منحصربه‌فرد بی‌بهره هستند.

وی در ادامه به مناظرات و گفتگو‌های امام رضا (ع) با علمای ادیان مختلف اشاره و تصریح کرد: نفوذ مکتب‎هاى التقاطى و افکار الحادی با دخالت خلافت‌های غاصب به حوزه مسلمین از دوران امام باقر (ع) و امام صادق (ع) آغاز شد و اوج آن در دوران امام رضا (ع) بود و آن حضرت در برابر این انحرافات ایستادند و از اسلام خالص و ناب حفاظت کردند.

مروی با اشاره به هدف مأمون از برگزاری جلسات مناظره، افزود: مأمون صاحبان فکر و ادیان مختلف را به طوس دعوت می‌کرد نه برای آن‌که دلباخته کرسی‎های آزاداندیشی و مناظره بود، او امید داشت بتواند در این مباحثات علی بن موسی‌الرضا (ع) را مغلوب این دانشمندان و صاحبان ادیان کند و از این طریق شأن و منزلت ایشان را در نزد مردم بکاهد؛ اما حضرت ثامن‌الحجج (ع) این تهدید دشمن را تبدیل به فرصت و بهترین استفاده را از آن برای بیان حقایق کردند.

مناظرات از منازعات جلوگیری می‌کند

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه در مناظرات فکری و اندیش‌ه‎ای می‌تواند جریان حق رشد، نمو و ظهور و بروز یابد، تصریح کرد: اگر مناظره نباشد جریان حق زمینه رشد و بروز پیدا نمی‌کند؛ ائمه اطهار (ع) با مناظرات خود به ما یاد دادند که باید با ادیان و مکاتب مختلف گفتگو و مناظرات اندیشه‌‎ای کرد.

وی گفت: اگر مناظرات فکری نباشد جای آن را منازعات خطرناکی خواهد گرفت که اصل دین، معنویت و خداپرستی را از بین می‌برد؛ حضرات معصومین (ع) با مناظرات خود به ما تحمل‌پذیری، سعه‌صدر، دفاع از دین و فضیلت‌های انسانی را آموختند. هر کجا که ما باب گفتگو و مناظرات علمی و تضارب آرا و افکار را مسدود کردیم، سلاح و اسلحه به میدان آمد.

مروی ابراز کرد: اگر سیره ائمه اطهار (ع) در مناظرات و گفتگو‌ها را ادامه می‌دادیم، وهابیت و داعش به وجود نمی‌آمد؛ داعش در بستر آلوده و مزبله منازعات و اختلاف تعصبی و فارغ از گفتگو‌های انسانی و علمی به وجود می‌آید و دشمن تلاش می‌کند که این مناظرات تبدیل به منازعات و جنگ مسلحانه شود، یا حداقل بین مسلمانان گفتگو صورت نگیرد و کینه و دعوا و تعصبات حاکم باشد.

منبع: تسنیم