ذخایر خونی خراسان رضوی فعلا سبز است

علی صمدی جوان | شهرآرانیوز؛ دکتر محمد شریف الحسینی طی گفت و گو با شهرآرانیوز در مورد رابطه میان کاهش ذخایر خونی و فصل تابستان گفت: معمولا در فصل تابستان و به ویژه روزهای گرم، آمار مراجعه اهداکنندگان خون به شکل چشم گیری کاهش می یابد و همین مسئله در فصل زمستان نیز وجود دارد و علت را می توان در کاهش تردد افراد و نگرانی از بی حالی ناشی از گرما یا سرما دانست.

وی ادامه داد: نیاز سازمان انتقال خون به حفظ ذخایر خونی، امری دائمی و روزمره است و علت این نیاز، وجود بیماران تالاسمی یا هموفیلی و همچنین حوادث و سوانحی است که به تزریق خون نیاز دارند.

شریف الحسینی خاطرنشان ساخت: اینک که با فصل تابستان و آغاز سفرهای تابستانی مواجهیم، تعداد زیادی از هم میهنان عازم مشهد خواهند شد و به دلایلی که پیشتر عنوان شد، شیوه خدمات ما نیز گسترده تر می شود و سازمان انتقال خون باید ذهایر خونی خود را تقویت کند.

سرپرست واحد برنامه ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان اداره ‌کل انتقال خون خراسان رضوی تصریح کرد: خوشبختانه اکنون وضعیت ذخایر خونی ما در حالت سبز قرار دارد اما باید دانست این شرایط پایدار نیست و طی یک هفته اخیر، ذخایر خونی ما سیر نزولی یافته است و نیاز روزانه ما را تهدید می کند.

دکتر شریف الحسینی یادآور شد: ما به لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیازمند آنیم که اهدا خون را از حالت هیجانی خارج کرده و به سمتی پیش رویم که اهداکنندگان نه فقط در بازه های زمانی مناسبتی یا نذرهای دینی، بلکه به عنوان یک مسئولیت اجتماعی به اهدا خون بیاندیشند.