خبر خوش خودرویی وزیر صمت به مردم| زمان ورود خودرو‌های اقتصادی به بازار مشخص شد(۱۱ تیر ۱۴۰۱)+ جزئیات

به گزارش شهرآرانیوز، سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: ما در تولید خودروی متناسب با قدرت خرید مردم دچار نقص هستیم، در سال‌های گذشته این نقص با فروش پراید جبران می‌شد و الان تا حدودی با تیبا جبران می‌شود، اما این محصولات کیفیت مناسب را ندارند، ما باید به سمت تولید خودرو‌های اقتصادی برویم یعنی خودرو‌هایی که هم قیمت مناسب دارند و هم با قدرت خرید مردم سازگار هستند. طراحی خودرو ۱۸ ماه طول می‌کشد و ما کار طراحی خودروی اقتصادی را از اواخر سال گذشته در شرکت ایران خودرو آغاز کردیم و سال آینده وارد بازار می‌شود.

وی ادامه داد: ممکن است یک خودرو با قیمت واقعی و معقول عرضه شود، اما باز هم بخشی از مردم قادر به خرید آن نباشند و این نقص در صنعت خودروسازی ما وجود دارد.

وزیر صمت گفت: همچنین در آیین نامه واردات خودرو نیز امتیاز ویژه‌ای برای خودرو‌های اقتصادی گذاشتیم تا هم به تعداد بیشتری وارد شوند و هم سقف قیمتی به گونه‌ای باشد که افراد بیشتری قدرت خرید آن را داشته باشند البته این خودر‌های وارداتی هم باید بتدریج داخلی سازی شوند؛ به زودی آیین‌نامه واردات خودرو نهایی و ابلاغ می‌شود.

وی افزود: در خصوص قیمت خودرو هم اکنون با چند نوع قیمت مواجه هستیم، اولین قیمت بازار است که خیلی بالاتر از قیمت کارخانه است و علت هم این است که بازار خودرو سوداگری شده و چون عرضه با تقاضا اختلاف دارد، قیمت بازار ۵۰ تا ۸۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه است.

فاطمی امین تصریح کرد: قیمت دیگری که ما در خودرو با آن مواجه هستیم قیمت فروش کارخانه است که بر اساس قیمت تمام شده تعیین می‌شود و امسال با خودروسازان توافق کردیم تا قیمت تمام شده را کاهش دهند تا زیان آن‌ها هم کمتر شود.