بیم و امید‌های بازگشت اشتادسازه به عرصه تیمداری در ورزش!

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ ۱۶ مهر ۱۴۰۰ بود که مدیرعامل باشگاه اشتادسازه مشهد در اقدامی غافل‌گیرکننده چمدان‌هایش را بست و رفت تا هزارویک حرف‌و‌حدیث پشت‌سرش مطرح شود. سفری که به ادعای خودش یکی‌دو ماه بیشتر طول نکشید، اما با بلاتکلیفی چند تیم خوب استان در چند رشته مختلف آقایان و بانوان همراه شد. آن‌موقع شایع شد که سعید حسامی به کانادا مهاجرت کرده و برای همین قید باشگاه‌داری در خراسان‌رضوی و حضور جدی در عرصه اسپانسرینگ ورزشی در کشور را زده است.

او پیش‌تر هیچ‌گاه حرفی از خسته‌شدن و خداحافظی نزده بود و شاید همین کوچ یک‌باره بود که زمینه‌ساز انواع‌واقسام شایعات شد. با این‌همه آنچه مشهود بود، قطع‌شدن چتر حمایتی این باشگاه از سر ورزش استان و بحرانی بود که تیم‌های استان را برای شرکت در رقابت‌های مختلف در بر گرفت. ۹ ماه بعد از آن رفتن ناگهانی، حالا دوباره سعید حسامی برگشته است، به همان شکل غافل‌گیرکننده که رفته بود. او در بازگشت گفته است که می‌خواهد دوباره با باشگاه اشتادسازه در عرصه هندبال از رده‌های پایه تا تیم بزرگ‌سالان تیم‌د‌اری کند.

۳ سال تیم‌داری در حد لالیگا

مجموعه اشتادسازه از سال ۱۳۹۷ وارد ورزش شد و در سه سال حضورش توانست بخش گسترده‌ای از ورزش استان را زیر چتر حمایتی خود بگیرد. اتفاقی که البته با افتخارآفرینی‌های متعددی هم همراه بود و جانی به ورزش خراسان‌رضوی داده بود؛ از تیم‌داری در رشته‌های مختلف هندبال، والیبال، شنا، تیروکمان، شمشیربازی و... بگیرید تا شرکت در مسابقات در دو بخش آقایان و بانوان. اشتادسازه در مدت حضورش در عرصه ورزش دو بار با تیم هندبال بانوان قهرمان لیگ‌برتر کشور شد و جواز حضور در جام باشگاه‌های آسیا را به‌دست آورد.

افتخارآفرینی اشتادسازه با بانوان هندبالیست تا جایی پیش رفت که حتی سعید حسامی مجموعه‌اش را اسپانسر تیم‌ملی هندبال بانوان کرد و بنا بود نام اشتادسازه در جام‌جهانی هندبال هم روی پیراهن تیم‌ملی بدرخشد. در بخش آقایان هم اشتادسازه در لیگ دسته‌یک والیبال، لیگ‌برتر شمشیربازی و در ورزش جانبازان و معلولان و شنا حضوری جدی داشت تا جایی که همه به آینده ورزش در خراسان امیدوار شده بودند، اما...

غیبت عجیب، هنگام ثمردهی

همه افتخارات این باشگاه برای خراسان رفته‌رفته به مرحله ثمردهی می‌رسید که یک‌باره مدیرعامل این تیم عطای کار را به لقایش بخشید. درست وقتی قرار بود تیم هندبال بانوان استان به آوردگاه آسیایی اعزام شود، وقتی قرار بود پیراهن تیم‌ملی در جام‌جهانی با برند اشتادسازه به میدان برود، وقتی قرار بود والیبال آقایان لیگ‌برتری شود، وقتی قرار بود والیبال بانوان بعد از صعود از لیگ دسته‌یک به لیگ‌برتر بیاید و... غیبت عجیب حسامی ورزش استان را به شوک فرو برد. نکته عجیب‌تر در این غیبت آنکه حسامی حتی در هنگام کوچ با اعضای باشگاه خداحافظی نکرده بود و بازیکنان و کادرفنی تیم‌های مختلف اشتادسازه تا یک هفته شوکه بودند و هیچ‌کس باورش نمی‌شد این مجموعه از هم پاشیده باشد.

بازگشت با جاشنی اعتراض

مدیرعامل باشگاه اشتادسازه مشهد در بازگشت مدعی است بی‌مهری‌ها و حمایت‌نکردن مسئولان شهری و ورزش استان از این مجموعه باعث دل‌سردی‌اش شده است. سعید حسامی می‌گوید: «سال گذشته برای برخی مسائل کاری به خارج از کشور رفته بودم، ولی متأسفانه هیچ‌کدام از مسئولان پیگیر من نشدند و نبود پیگیری و حمایتشان موجب شد من هم دل‌سرد شوم.»

وی می‌افزاید: «همین کم‌لطفی‌ها سبب شد هیئت‌مدیره دیگر علاقه‌ای به ادامه کار نشان ندهد.» وی خاطرنشان می‌کند: «حالا هم با پیگیری‌های علیزاده، رئیس هیئت هندبال، تصمیم گرفتیم دوباره در این رشته و در همه رده‌های آقایان از نونهالان و نوجوانان تا جوانان و بزرگ‌سالان تیم‌داری کنیم.» وی یادآور می‌شود: «در همه رده‌های سنی تیم‌هایمان تمریناتشان را آغاز کرده‌اند و در رده بزرگ‌سالان هم از لیگ دسته‌اول شروع خواهیم کرد، زیرا سهمیه لیگ‌برتر نداریم.»

اختلافات مالی و پاسخ به یک شایعه

با اینکه مالک اشتادسازه می‌گوید از بی‌مهری‌ها در ورزش خسته و دل‌سرد شده بود، این ماجرا برای خیلی‌ها همچنان سؤال‌برانگیز است؛ اینکه چطور حسامی ناگهان به ورزش آمد، ناگهان رفت و حالا دوباره ناگهان برگشته است. یکی از گمانه‌های قوی که سال گذشته بعد از کوچ یک‌باره حسامی مطرح شد، مسئله بدهی مالی اشتادسازه بود. همان موقع گفته شد فدراسیون هندبال که روی کمک مالی اشتادسازه و اسپانسرینگ این باشگاه در آستانه جام‌جهانی حساب ویژه باز کرده بود، از غیبت حسامی شوکه شده و در بحران فرو رفته بود. حسامی، اما دراین‌باره می‌گوید: «ما اختلاف نظری با فدراسیون در تفسیر قرارداد داشتیم.

ما گفته بودیم یک‌میلیارد به فدراسیون می‌دهیم و تا آن مقطع ۶۵۰ میلیون فقط هزینه اردو‌های تیم‌ملی را داده بودیم، اما فدراسیون می‌گفت به‌جز این هزینه‌ها باید یک‌میلیارد بدهید.» وی می‌افزاید: «به‌هرحال این مسئله مورد حادی نبود و اگر واقعا ما بدهی داشتیم، باید در مراجع قانونی پیگیری می‌‎شده است. همان‌طور که خیلی از باشگاه‌ها در رشته‌های مختلف ورزشی بدهی دارند.»

بیم و امید‌های بازگشت اشتادسازه به استان

بازگشت اسپانسری که سه سال طلایی در ورزش خراسان داشته، نه‌تن‌ها امیدبخش بلکه بی‌‎سابقه است. تا پیش از این، هرگاه اسپانسری در ورزش استان به بن‌بست می‌‎رسید، چنان عطای کار را به لقایش می‌بخشید یا عذرش را دستگاه‌های قضایی می‌خواستند که بازگشتش غیرممکن بود؛ از میزان و ثامن‌الحجج بگیرید تا سایر باشگاه‌های خصوصی. اما حالا اشتادسازه فارغ از هر اتفاقی که در این نزدیک به ۹ ماه افتاده، بازگشته است و این امری مبارک است.

اما از سویی دیگر، یک نگرانی بزرگ در این زمینه وجود دارد که موجب می‌شود جامعه ورزش استان از دستگاه‌های نظارتی اداره کل ورزش‌وجوانان بخواهند تضمین‌های لازم را از اشتادسازه برای بازگشت به عرصه تیم‌داری در ورزش بگیرند، زیرا اگر قرار باشد باز بعد از یکی‌دو سال فعالیت، درست سر بزنگاه پیشرفت، مدیران این باشگاه چمدان‌هایشان را به مقصد نامعلوم دیگری ببندند، تکلیف ورزش استان و جوان‌هایی که با هزار امید و آرزو به آوردگاه میدان‌های ورزشی پا می‌گذارند، چه خواهد شد؟!