تقویت تصفیه‌خانه‌ها در مشهد نیازمند نگاهی جدی است

گروه اقتصاد | شهرآرانیوز؛ مهدی اله‌پور در جلسه بررسی آخرین وضعیت ساماندهی کشف رود که درسالن جلسات اداره‌کل دیوان محاسبات خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مسائل مرتبط به کشف رود را باید از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار داد. سهم آبی رودخانه کشف‌رود بسیار پایین بوده و بخش زیادی از آب آن توسط بارش‌ها تامین می‌شود. جداسازی فاضلاب و پساب یکی از موارد مهمی است که باید توسط مسئولان ذی‌ربط در اسرع وقت تحت پیگیری قرار بگیرد.

وی افزود: برای مدیریت فاضلاب و پساب در ابتدا باید به تقویت تصفیه‌خانه‌ها بپردازیم. چالش اصلی چرمشهر مشکلاتی است که به حجم و عملکرد تصفیه‌خانه‌ها مرتبط می‌شود. باید به تطبیق میزان ورودی فاضلاب با مقداری که قرار است تصفیه بشود پرداخته و به این مسئله اهمیت داده شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: روش و نوع تصفیه سپتاژ با تصفیه فاضلاب بسیار متفاوت بوده و هزینه‌های سنگین‌تری را نیز شامل می‌شود. امیدواریم در سال ۱۴۰۱ شاهد تحقق وعده‌های مربوط به تصفیه‌خانه‌های سپتاژ باشیم. فعالیت قالیشویی‌های اطراف کشف‌رود نیز باید تحت بررسی قرار گرفته و به مدیریت مصرف آب در واحد‌ها و مجتمع‌های قالیشویی بپردازیم.

اله‌پور اضافه کرد: با توجه به مسائل مذکور، باید نسبت به تقویت تصفیه‌خانه‌ها در مشهد نگاه جدی و جامعی داشته و در این خصوص به پیش‌بینی و برنامه‌ریزی بپردازیم. اجرای ماده ۴۶ قانون توزیع عادلانه آب به ابزار‌های ویژه‌ای نیازمند است، اما متاسفانه در عملکرد دستگاه‌های ذی‌ربط دوگانگی‌های متعددی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: حفاظت از کشف‌رود با توجه به عملکرد‌هایی که صورت گرفته با قانون مغایرت دارد و باید به رفع دوگانگی‌های مرتبط با آن بپردازیم.

{$sepehr_media_521878_400_300}