توجه به نوآوری و سامان دهی نوین مشاغل
محمدجواد مشیری

مدل‌های کسب‌وکار در حال تغییر چشمگیر است و کسب‌وکار‌های سنتی روزبه‌روز در حال کم‌رنگ‌ترشدن و ازبین‌رفتن هستند. فضای جدید کسب‌وکار با بهره‌مندی از ظرفیت ایده‌پردازی و خلاقیت، به روشی نوین از مدل کسب‌وکار تبدیل شده است و مغازه‌های سنتی و بازارچه‌ها جایشان را به کسب‌وکار‌های دیجیتال و آنلاین و هایپر‌های مجازی داده‌اند و دیگر از چهارسوق و راسته‌بازار‌ها خبری نیست.

رشد روزافزون این گونه کسب‌وکار‌ها و مشاغل با توجه به هزینه کم ایجاد، از یک سو فرصت و از طرفی تهدیدی است برای حوزه اقتصاد. بر این اساس در وضعیت کنونی نیازمند بررسی کارشناسی و پژوهش در این حوزه هستیم و تدوین راهبردی مدیریتی و یکپارچه به‌صورت سند بالادستی لازمه وضعیت کنونی در حوزه مدیریت سامان‌دهی کسب‌وکار‌ها و مشاغل است.

در فضای امروز توجه به مقوله دانش و محور قرارگرفتن این موضوع، با نگاه دانش‌بنیانی به حوزه کسب‌وکار و مشاغل، عاملی پیشران و مؤثر در تحقق اهداف توسعه پایدار شهری و اقتصاد پایدار است که می‌تواند آثاری مثبت در تقویت آرامش و نظم شهری، ارزش افزوده اقتصادی، رشد کسب‌وکار‌های سازگار با محیط، افزایش ثروت و زمینه‌ساز خدمات مناسب‌تر و بهتر به شهروندان داشته باشد.

اکنون توجه به مشاغل جدید مهارتی دانش‌بنیان و تقاضامحور، متناسب با نیاز بازار، از راهکار‌های اصلی این مقوله خواهد بود و تمرکز بر سه عامل فناوری، نیروی انسانی مهارتی و بنگاه‌های دانش‌بنیان می‌تواند موتور محرک اقتصاد پایدار در شهر باشد.

سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری مشهد در این راستا به‌دنبال ایجاد مشاغل دانش‌بنیان با استفاده از ظرفیت صاحبان ایده و بازیگران اصلی حوزه نوآوری و خلاقیت است.