۵ مسجد جدید ساخته می‌شود
منشادی
خبرنگار شهرآرامحله
از تصمیم‌های چالش برانگیزی که مسئولان شهرداری منطقه ثامن در مراحل اجرای طرح بهسازی و بازسازی بافت اطراف حرم مطهر طی ۲ دهه گذشته گرفته‌اند، که هنوز هم موضوعی است برای کش‌وقوس‌ها و اختلافات مسئولان استانی و شهری، تصمیم درباره جابه‌جایی مساجدی است که در طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهرمعابر جدیدالاحداث و ... قرار داشتند و دارند؛ که مسئولان را بر آن می‌داشت تا تصمیم به جابه‌جایی این مساجد به مکان دیگربا رعایت غبطه وقف و احیای حقوق موقوفات بگیرند.
به‌دنبال همین امر از ابتدای اجرای طرح بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر که بیست‌وسه‌ساله شد، حدود ۱۵ مسجد تبدیل‌به‌احسن شده‌اند. مساجدی که شهرداری منطقه ثامن در ساخت و تجهیزجایگزین آن نقش بسزایی داشته است.
حال نعمتی، شهردار منطقه، از ساخت و تجهیز ۵ مسجد جدید از همین نوع مساجد در آینده نزدیک در اطراف حرم مطهر رضوی خبر می‌دهد.

شناسایی ۳۰۰۰ رقبات وقفی در منطقه
نعمتی در این‌باره می‌گوید: با آغاز طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر حدود ۱۳ هزار پلاک شناسایی شد که از این تعداد بیش‌از ۳۰۰۰ پلاک مربوط به رقبات وقفی می‌شد. وی می‌افزاید: این رقبات در طرح قرار داشتند و در اجرای تعدادی از پروژه‌ها باید پلاک‌هایی از آن‌ها جابه‌جا یا تخریب می‌شدند. به‌منظور جلوگیری از هرگونه اشتباه، کارگروه مشترک اوقافی منطقه ثامن، باحضور نمایندگان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، شهردار منطقه ثامن و تعدادی از کارشناسان این منطقه، از همان سال‌های ابتدایی طرح شکل گرفت که به‌صورت مستمر هرماه یک جلسه برای بررسی وضعیت رقبات وقفی باحضور تمام اعضا برگزار می‌کند.
در این کارگروه درباره موضوع‌های مهم پیرامون تعیین تکلیف رقبات وقفی ازجمله مساجد تصمیم گرفته می‌شود که تبدیل‌به‌احسن شوند یا اینکه در مکان فعلی خود تثبیت شوند. وی اظهار می‌کند: در جمع‌بندی این کارگروه تاکنون ۷۰ مسجد شناسایی شده است که در محدوده اجرایی طرح قرار گرفته‌اند که بنابه ضرورت پس از توافق با اداره اوقاف و اخذ مجوز تعدادی از آن‌ها، تخریب و تبدیل‌به‌احسن شدند؛ مانند ۱۱ مسجد کوچک و فرسوده که در محله راد وامام‌هادی (ع) که بعد از تصمیم بر تبدیل‌به‌احسن شدن آن‌ها، در نزدیکی محله قبلی خود یعنی در خیابان امیرالمؤمنین (ع) و بولوار شهید شوشتری به ۲ مسجد خیلی بزرگ تبدیل شدند و در اختیار نمازگزاران قرار گرفتند. نعمتی ادامه می‌دهد: مساجدی که شهرداری ساخته است، با تمامی امکانات رفاهی ازجمله سرویس بهداشتی مجهز، کتابخانه، سالن اجتماعات و... در اختیار اهالی قرار گرفته است.

۲ مسجد درحال ساخت
شهردار منطقه ثامن از درحال ساخت بودن ۲ مسجد در اطراف حرم مطهر خبر می‌دهد و می‌گوید: ۲ مسجد صاحب‌الزمان (عج) در بولوار حاجی حسنی‌کارگر (شارستان رضوی) و همچنین مسجد امام‌صادق (ص) و هفت در (به صورت تجمیعی) در بولوار رضوان درحال ساخت هستند.
نعمتی درباره ساخت و آخرین وضعیت مسجد صاحب‌الزمان (عج) توضیح می‌دهد: مسجد صاحب‌الزمان (عج) در اسفندماه سال گذشته کلنگ‌زنی شد و اکنون بتن‌ریزی سقف‌ها آغاز شده است. این مسجد بااعتبار ۵ میلیارد تومان از محل اعتبار و بودجه طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده درحال ساخت است. نعمتی اظهار می‌کند: شهرداری منطقه زمینی موقت در حدود ۲۰۰ متر در مجاورت شارستان شهید شوشتری (تقاطه شارستان وشهید نواب صفوی) در نظر گرفته تا نمازگزاران در این مسجد موقت نماز را برپا کنند. نعمتی با اشاره به پیشرفت فیزیکی این مسجد می‌گوید: این مسجد از اسفندماه تاکنون بیش‌از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و طبق قراردادی که با یکی از شرکت‌های ساخت‌وساز معتبر و برتر داریم، مسجد باید تا اواسط سال آینده ساخته و تحویل داده شود.
وی بااشاره به آغاز ساخت مسجد امام‌صادق (ع) نیز می‌افزاید: ساخت مسجد امام‌صادق (ع) و هفت در نیز از ابتدای پاییز امسال آغاز شده است و در مرحله بتن‌ریزی دیوار‌ها قرار دارد. شهرداری در ساخت این مسجد نیز همچون دیگر مساجد مشارکت دارد؛ همچنین این مسجد را خیر ساخته و حاصل تجمیع ۲ مسجد امام‌صادق (ع) و مسجد هفت‌در است که شهرداری در همکاری با اداره اوقاف پر. انه رایگان ساخت داده است.

ساخت ۳ مسجد در دستورکار شهرداری منطقه
نعمتی، شهردار منطقه ثامن، همچنین ساخت ۳ مسجد را در برنامه‌های شهرداری بیان و اظهار می‌کند: ساخت ۳ مسجد دیگر شامل ارشاد، امام‌حسن‌مجتبی (ع) و حاج‌فرهاد است.
وی می‌گوید: ساخت این مساجد حاصل توافقات شهرداری با سرمایه‌گذارانی است که به ناگریز بنای برخی مساجد در پروژه آن‌ها قرار گرفته است.