تصمیم آبی در منطقه آزاد
ملیحه فلاح - انتقال آب از سواحل چابهار به دشت‌های تشنه و تفتیده شرق ایران سرانجام به تب و تاب کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی نزدیک می‌شود؛ به‌طوری‌که روز پنجشنبه نیز در شورای اداری چابهار درباره احتمال اجرایی شدن طرح انتقال آب از دریای عمان به ۳ استان شرقی در هفته جاری با حضور مسئولان کشوری خبری مطرح شده است.
مدیر پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب از سواحل چابهار به استان‌های مرزی شرق کشور این موضوع را بعید دانسته، اما از برگزاری دومین جلسه با حضور معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و استانداران خراسان‌رضوی، جنوبی و سیستان‌وبلوچستان خبر داده است؛ جلسه‌ای که به گفته علی عبداللهی، قرار است فردا یکشنبه به میزبانی استان سیستان‌وبلوچستان در چابهار برگزار شود. شهریور امسال تفاهم‌نامه مشترک طرح انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور در مشهد به امضای معاون آب و آبفای وزارت نیرو و استانداران خراسان‌رضوی، جنوبی و سیستان‌وبلوچستان رسید و این پروژه وارد مرحله جدیدی شد.
بر این اساس این دومین جلسه‌ای است که استانداران استان‌های شرقی کشور با معاون وزیر نیرو پس از امضای تفاهم‌نامه در مشهد خواهند داشت.
مدیر پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب از سواحل چابهار به استان‌های مرزی شرق کشور در گفتگو با شهرآرا، محور اصلی جلسه هماهنگی فردا را بازدید از زمین تصفیه‌خانه و سایت آب‌شیرین‌کن، بررسی مشکلات پیش روی پروژه، تعامل بیشتر و ایجاد شرایط بهتر برای اجرای هرچه سریع‌تر پروژه و بررسی مباحث سهام‌دارانی که می‌خواهند به شرکت سرمایه‌گذاری اضافه شوند، دانست و اضافه کرد: رفع مشکل تخصیص آب سیستان‌وبلوچستان و بعد از آن برگزاری جلسه پایانی ارزیابی زیست‌محیطی پروژه از دیگر محور‌های بحث در این جلسه خواهد بود. عبداللهی پیش از این در گزارش «انتقال آب، چشم‌انتظار تأیید محیط‌زیست» به شهرآرا گفته بود که اعتبار تخصیص آب از دریای عمان به سیستان‌وبلوچستان ۲۰مهرماه امسال به پایان رسیده و همین موضوع باعث شده است تا جلسه ارزیابی زیست‌محیطی پروژه به بعد از تمدید اعتبار تخصیص برای سیستان‌وبلوچستان موکول شود.
او با بیان اینکه احتمال کلنگ‌زنی پروژه در هفته جاری کم است، گفت: در این جلسه درباره زمان و مکان کلنگ‌زنی بحث خواهد شد و در صورت تصمیم‌گیری، هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد.

شرایط کلنگ‌زنی مهیاست
مدیر پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب از سواحل چابهار به استان‌های مرزی شرق کشور با بیان اینکه بیشتر کار‌های لازم برای اجرایی شدن این پروژه انجام شده است و امکان اجرای مراسم کلنگ‌زنی وجود دارد، گفت: با توجه به اهمیت و بزرگی پروژه انتقال آب به استان‌های مرزی شرق کشور پیش از این برای اجرای مراسم کلنگ‌زنی آن در دهه فجر و با حضور مسئولان کشوری و استان‌های مرتبط گمانه‌زنی‌هایی شده بود، اما هنوز در این‌باره تصمیم قطعی گرفته نشده است و باید منتظر برگزاری جلسه فردا باشیم. طرح انتقال آب از سواحل چابهار به استان‌های مرزی شرق کشور برای رساندن این مایع حیاتی به زمین‌های خشکیده شرق کشور است که قرار است در مرحله اول این پروژه یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون مترمکعب در سال آب شور از دریا برداشت شود. یک‌سوم از آب برداشت‌شده در این مرحله به آب شیرین تبدیل خواهد شد که این میزان حدود ۴۱۰میلیون مترمکعب است. از این مقدار ۱۲۰میلیون مترمکعب آب شیرین در سال سهم خراسان‌رضوی، ۶۰میلیون مترمکعب سهم خراسان‌جنوبی و ۲۳۰میلیون مترمکعب سهم سیستان‌وبلوچستان خواهد بود.