یک امتیاز شهرخودرو از گام آخر «تونل وحشت»
مرتضی اخوان - هفته پانزدهم و پایانی نیم‌فصل اول لیگ برتر درحالی روز گذشته برای شهرخودرو پیگیری شد که شاگردان یحیی گل‌محمدی در قائمشهر نتوانستند از پسِ نساجی برآیند و در این دیدار به تساوی بدون گل رضایت دادند، نبردی که برای مشهدی‌هایی که ۳ هفته بود طعم پیروزی را نچشیده بودند و سقوط آزاد در جدول رده‌بندی را از بدو ورودشان به تونل وحشت نبرد‌های پایان نیم فصلی آغاز کرده بودند، از حساسیت زیادی برخوردار بود. شهرخودرویی‌ها بعد از شکست خانگی برابر نفت آبادان در هفته دوازدهم، به زعم سرمربی تیمشان وارد تونل وحشت نبرد‌های پایان نیم فصل شده بودند که از ۳ بازی برابر استقلال، سپاهان و نساجی تنها ۲ امتیاز عایدشان شد، نتیجه‌ای که برای تیم آسیایی یحیی چندان قابل قبول نیست و رتبه آن‌ها را بدون احتساب نتیجه دیدار معوقه هفته یازدهمشان با تراکتورسازی در جدول، تا رده چهارم پایین آورد.

وقتی رحمتی گرم شد
«دیگر نمی‌دانیم چه‌کار باید بکنیم تا توپ‌هایمان گل شود.» این جمله کلیدی محمدرضا مهاجری، سرمربی مشهدی مازنی‌ها، بعد از تساوی تیمش برابر شهرخودرو بود. جدال نساجی و شهرخودرو از همان ابتدا حکایت از انگیزه‌های متفاوت ۲ تیم داشت. با وجود این، میزبانان قائمشهری از همان شروع بازی با حمایت تیفوسی‌های روی سکو‌های ورزشگاه شهید وطنی بازی احساسی‌تری از خود به نمایش گذاشتند، بازی‌ای احساسی که اگرچه گل‌محمدی و شاگردانش سعی در کنترل منطقی آن داشتند، هیچ‌گاه در طول ۹۰ دقیقه موفق نشدند مانع هجوم‌های نساجی به دروازه‌شان شوند. شهرخودرو در هر ۲ نیمه بار‌ها توسط مهدی رحمتی دروازه‌اش را از خطر فروپاشی نجات داد. گلر باتجربه مشهدی‌ها که گویا تازه گرم شده بود، در شروع نیمه دوم روی شوت وحشتناک ممشلی واکنشی استثنایی داشت و بعد از این سیو باورنکردنی، چندین و چند بار حسرت گل را به دل هواداران مازنی گذاشت. نمایش درخشان رحمتی در این دیدار به شکلی بود که می‌توان دستان او را عامل اصلی دشت یک امتیاز از جهنم قائمشهر برای شهرخودرویی‌ها تلقی کرد.

مهاجری: رحمتی بازی را برای شهرخودرو درآورد
سرمربی مشهدی تیم نساجی مازندران در نشست خبری پس از بازی گفت: شرمنده شدیم که نتوانستیم ۱۱ هفته برد به دست بیاوریم، ولی از این سوی قضیه باید به بچه‌های تیم بابت تلاششان تبریک بگویم. نمی‌دانم باید چه‌کار کنیم که توپ‌هایمان گل شود. مهاجری افزود: شهرخودرو تا همین چند هفته پیش در صدر جدول بود و این تیم‌ها وقتی می‌آیند می‌خواهند که تیم حریف را تحت فشار بگذارند. ما به لحاظ نفرات دستمان بسته بود، اما عقب نمی‌نشینیم و تلاش می‌کنیم تا قول و وعده‌ای که به مردم و هواداران دادیم عملی کنیم. یک بازی عقب‌افتاده با پرسپولیس داریم. ان‌شاءا... با برطرف کردن ضعف‌هایمان و تقویت تیم در نیم‌فصل دوم بهتر خواهیم شد. وی اظهار کرد: امروز خط دفاعی شهرخودرو و رحمتی بازی را درآوردند. مرادمند خوب کار کرد. بچه‌های ما هم به آن‌ها فرصتی ندادند. شهرخودرو تا این بازی بیشترین آمار شوت‌زنی را داشت. گفتنی است نشست خبری یحیی گل محمدی به دلیل عدم حضور خبرنگاران مازنی برگزار نشد. غیبت سرمربی شهرخودرو در کنفرانس خبری قبل از بازی باعث شد که خبرنگاران مازنی این جلسه را تحریم کنند و هیچ سؤالی از گل‌محمدی نپرسند.

شهرخودرو، تیم بدون حمله
آمار ضعیف تنها یک گل در ۴ دیدار آخر، برای خط حمله شهرخودرو فاجعه‌بار است. با وجود این، با نگاهی دقیق‌تر به جدول و پی بردن به این نکته که شاگردان گل‌محمدی به‌جز هفته اول و دوم که توانستند ۲ گل در هر بازی به ثمر برسانند، از هفته سوم تاکنون در هیچ مسابقه‌ای موفق نشده‌اند دروازه حریفان را بیش از یک بار بگشایند، خود مؤید وخامت اوضاع هجومی این تیم است. گل‌محمدی در طول این هفته‌ها بار‌ها زوج‌های خط آتش خود را تغییر داد و حتی به استفاده از تک‌مهاجم روی آورد؛ اما هیچ‌گاه نتوانست خط حمله تیمش را سر و سامان دهد. یونس شاکری، روح‌ا... باقری و حسین مهربان هیچ‌کدام نتوانستند پاسخ‌گوی اعتماد یحیی باشند، خط حمله‌ای که در دیدار روز گذشته هم سردرگم و هم ظاهرا از رسیدن به دروازه نساجی عاجز بود. حتی هافبک‌های شهرخودرو هم در این بازی ضعیف‌تر از حد معمول ظاهر شدند؛ تا جایی که سروش رفیعی بین ۲ نیمه توسط گل‌محمدی بیرون کشیده شد، افت محسوسی که شهرخودرویی‌ها در فاز هجومی و در امر گل‌زنی گرفتار آن شده‌اند.

شهرخودرو علیه شهرخودرو
شهرخودرو در مقایسه با جایگاهی که فصل پیش داشت، آمار ضعیف‌تری از خود به جا گذاشته است. شاگردان گل‌محمدی فصل پیش تا پایان ۱۴ بازی سی‌امتیازی بود و در جایگاه دوم جدول قرار داشت، اما امسال از ۱۴ بازی فقط ۲۵ امتیاز دارند و در مکان چهارم جدول ایستاده‌اند. مردان گل‌محمدی در بخش هجومی فصل پیش تا هفته چهاردهم ۱۷ گل به ثمر رسانده بودند، اما امسال با ضعف مفرط در امر گل‌زنی تنها ۱۱ بار گل زده‌اند. اما عملکرد شهرخودرویی‌ها در دفاع تفاوتی با سال قبل نداشته است. آن‌ها فصل قبل تااینجای کار ۶ بار دروازه‌شان باز شده بود و امسال هم با وجود حضور سیدمهدی رحمتی، سنگربان باتجربه‌شان، ۶ بار سنگرشان توسط مهاجمان حریف فتح شده است. شهرخودرویی‌ها حالا برای اینکه نیم‌فصل را با شرایط بهتر و امیدوارکننده‌تری به پایان برسانند، باید در بازی معوقه مقابل تراکتورسازی که در تبریز برگزار خواهد شد، هرچه دارند به منصه ظهور بگذارند، دیداری که هنوز زمان دقیق آن از سوی سازمان لیگ اعلام نشده است.