روشنای «خسوف» در «سینما حقیقت»
زوزنی| در حالی نامزد‌های سیزدهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت» برای دریافت جایزه در بخش مسابقه ملی معرفی شدند که ۲ فیلم مشهدی «خسوف» و «مهدی که به دنیا آمد» در میان آن هاست.
بنا به آنچه که روابط عمومی جشنواره اعلام کرده، «خسوف» به تهیه کنندگی مسعود زارعیان (فیلم ساز مشهدی)، و محسن استادعلی با ۶ عنوان نامزدی در صدر آثار راه‌یافته به بخش نهایی قرار گرفته است.
بنا به گفته زارعیان، «خسوف» بر اساس ایده و طراحی این فیلم ساز و طلبه مشهدی، در این شهر تولید شده و مراحل پس از تولید آن در تهران پی گرفته شده و در طول جشنواره هم با استقبال عموم تماشاگران روبه رو شده است.
کامران شیردل، پیش کسوت سینمای مستند ایران؛ یونس شکرخواه، استاد مشهدی علوم ارتباطات؛ سیف ا... صمدیان، عکاس، مستندساز و دبیر جشن تصویر سال؛ پیروز کلانتری، پژوهشگر و مستندساز؛ حبیب احمدزاده، نویسنده، پژوهشگر و مستندساز؛ محمدحسین مهدویان، مستندساز و کارگردان سینما، و مونا زندی، کارگردان سینما؛ پس از بازبینی ۶۲ فیلم مستند راه یافته به بخش مسابقه ملی این دوره از جشنواره، نامزد‌ها را معرفی کردند؛ بنابراین برای فیلم مستند «خسوف» علاوه بر نامزدی مسعود زارعیان و محسن استادعلی برای دریافت جایزه «بهترین فیلم»، استادعلی نامزد دریافت جایزه «بهترین کارگردانی مستند بلند» و «بهترین نویسنده گفتار متن و گوینده»، سیدعلیرضا علویان نامزد دریافت جایزه «بهترین صدا»، بابک حیدری نامزد دریافت جایزه «بهترین تدوین» و پژمان خلیلی نامزد دریافت جایزه «بهترین موسیقی» از این جشنواره در بخش ملی شدند.
«مهدی که به دنیا آمد»، دیگر فیلم مستند مشهدی حاضر در سیزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت، به کارگردانی امیرمهدی حکیمی و حجت بامروت در ۲ بخش «بهترین صدا» و «بهترین نویسنده و گوینده متن» نامزد دریافت جایزه شد.
این اعلام، پایان کار مشهدی‌های حاضر در معتبرترین جشنواره فیلم مستند ایران، «سینما حقیقت»، نیست و همچنان که منتظر برگزاری اختتامیه و افتخارآفرینی «خسوف» و «مهدی که به دنیا آمد» هستیم، باید منتظر اعلام نامزد‌های بخش رقابتی «جایزه شهید آوینی» این جشنواره نیز باشیم. چرا که مستندسازانی همچون محسن اسلام زاده با مستند «زندگی در میان پرچم‌های جنگی»، مسعود زارعیان با مستند «مرهم»، صادق رمضانی مقدم با مستند «نه کوچک نه بزرگ» و محسن جهانی با مستند «بوکس برای صلح» در این بخش حضور دارند.
مستند «کرار» به کارگردانی محسن عقیلی هم که از نامزدی در بخش فیلم‌های نیمه بلند ملی بازماند، همچنان برای نامزدی
در بخش «جایزه شهید آوینی» امیدوار است.