سخنگوی وزارت خارجه: موضوع افغانستان جزو موضوعات مهم ما در منطقه است

به گزارش شهرآرانیوز؛ کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران اظهارداشت: موضوع افغانستان جزو موضوعات مهم ما در منطقه است. ما تقریبا حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان داریم و هر تحولی در این کشور رخ بدهد برای ایران حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: متاسفانه آن چیزی که در افغانستان رخ داد علاوه بر سالیان طولانی اشغال خاک این کشور توسط دولت آمریکا و اشغال نظامی ۲۰ ساله، خروج غیرمسئولانه دولت آمریکا از افغانستان بود.

کنعانی گفت: تلاش ایران به عنوان مهمترین همسایه افغانستان این است که در چارچوب تعامل سازنده با طالبان و با همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه به بازگشت ثبات و آرامش به این کشور کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: مهمترین چارچوبی که در این زمینه در افغانستان شکل گرفته اجلاس یا فرمت وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان است.

وی تصریح کرد: ارزش‌های حقوقی و انسانی به ویژه در بحث حقوق زنان معتقد وجود دارد که هم در حوزه دینی و هم اسلامی ما به آن تاکید شده، افغانستان هم کشور اسلامی است، علاوه بر این حقوق زنان جزو ارزش‌های جهان شمول محسوب شود موضع ایران در این ارتباط روشن است.

منبع: yjc