رئیس شورای شهر مشهد در بازدید از نمایشگاه پژوهش و فناوری اعلام کرد:
اختصاص بودجه سالانه برای حمایت شهرداری از مجموعه‌های نوآور
محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، در بازدید از این نمایشگاه به نقش مدیریت‌شهری در حمایت از پژوهشگران پرداخت و در این زمینه گفت: در موضوع فعالیت‌های پژوهشی و تبدیل آن به فناوری‌های مختلف برای رفع نیاز‌های حوزه‌های مختلف شهری نقش حمایتی داریم. در این راستا اعتباری در بودجه سالانه شهرداری مصوب کردیم و بر اساس آن شهرداری را موظف کرده‌ایم تا بخشی از بودجه و اعتبارات خود را به قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های خلاق و نوآور اختصاص دهد.
حیدری به نیاز حوزه‌های مختلف شهری هم پرداخت و در این زمینه اظهار کرد: شهرداری در حوزه‌هایی ازجمله توسعه قطارشهری و ناوگان حمل‌ونقل نیازمند کمک است و این ناوگان به فناوری‌های خارجی متکی است و باید بتوانیم در داخل نیاز‌های خود را برآورده کنیم. البته در این راستا گام‌های خوبی برداشته شده است و در ادامه نیز از تمام مجموعه‌هایی که بتوانند هم‌راستا با نیاز‌های شهری تولیداتی داشته باشند، حمایت خواهیم کرد.

نقش پررنگ پژوهش در طرح‌های تفضیلی
محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد، هم در بازدید از این نمایشگاه گفت: بخش تحقیق و پژوهش شرکت‌های مشاور معماری و شهرسازی نقش بسزایی در تهیه طرح‌های تفصیلی دارند و مدیریت‌شهری مشهد نیز سعی کرده است از مشاورانی استفاده کند که در این زمینه بسیار فعال هستند.
مهدی‌نیا با تقدیر از حضور پرشور دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و بخش‌های پژوهشی سازمان‌ها در این نمایشگاه اظهارکرد: این نمایشگاه فرصت بسیار مغتنمی بود تا فعالان حوزه‌های استارت‌آپی، شرکت‌های دانش‌بنیان و امثال آن دستاورد‌های یک‌ساله خود را برای گروه‌های مخاطب خود ارائه دهند. یکی از شاخص‌ترین و مهم‌ترین دستورکار‌های این روز‌های کمیسیون شهرسازی و معماری، بررسی طرح‌های تفصیلی حوزه‌های مختلف شهر مشهد است و رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در تشریح نقش پژوهش برای تهیه این طرح‌ها، تصریح کرد: شرکت‌های مهندسان مشاور معماری و شهرسازی دارای بخشی با عنوان تحقیق و پژوهش هستند که این مجموعه در بخش مطالعات طرح‌های تفصیلی کمک می‌کند. برخی مشاوران در این زمینه بسیار فعال هستند و ما نیز سعی کردیم برای تهیه طرح‌های تفصیلی از چنین مجموعه‌هایی بهره ببریم؛ از سوی دیگر سعی کردیم مشاوران مشهدی را ترغیب کنیم تا در کنار کار‌های طراحی و حوزه اجرایی کار، پشتوانه مطالعاتی خود را هم تقویت کنند.
او با اشاره به اینکه یکی از نیاز‌های حوزه معماری و شهرسازی، بومی‌سازی ضوابط و مقررات است، گفت: مهندسان مشاور با تحقیق و پژوهش‌های حوزه شهرسازی و معماری باید در این زمینه ایفای نقش کنند؛ در غیراین‌صورت راهی که ۵۰ سال است آن را طی کرده‌ایم، باید ادامه دهیم؛ یعنی کپی‌برداری از طرح‌های غربی و اجرای آن‌ها بدون بومی‌سازی.