رئیس بانک مرکزی خبر داد: احتمال اختصاص ارز به زوار اربعین| پرداخت وام ازدواج حداکثر ۱۰ روز پس از تکمیل مدارک

به گزارش شهرآرانیوز، علی صالح‌آبادی رییس‌کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه امروز هیئت‌دولت در جمع خبرنگاران گفت: درباره وام ازدواج به بانک‌ها اعلام شده از زمانی که مدارک متقاضی کامل باشد، نهایتا تا ده روز باید وام واریز شود و اگر بانکی این اقدام را انجام نمی‌دهد، باید به بانک مرکزی اعلام شود تا برخورد کنیم.

وی هم‌چنین درباره آخرین وضعیت بازار ارز عنوان کرد: آرامش خوبی در بازار ارز حاکم است و در چهار ماه اول امسال حدود ۱۴ میلیارد دلار تامین ارز داشتیم که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته حدود ۸۰ درصد رشد داشتیم.

صالح‌آبادی بیان کرد: از زمانی که نماد روبل و ریال در بازار توافقی تعریف شد، از همان روز تا امروز حدود روزانه ۲ میلیون روبل در این بازار معامله شده و این میزان افزایش خواهد یافت و این شروع خوبی بود که به مرور صادرکنندگان وارد این بازار می‌شوند. استفاده از ارز‌های دیگر هم در حال بررسی است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: یکی از موضوعات در دست بررسی، تامین ارز اربعین است که هنوز جمع‌بندی نشده و روی مسأله کار می‌کنیم تا  امسال زوار اربعین از ارز دینار استفاده کنند و در زمان خود اطلاع رسانی خواهد شد.

وی درباره اینکه آیا شورای عالی پول و اعتبار علاوه بر موضوع نرخ سود بین‌بانکی و کنترل تورم، به مکانیزم افزایش سود سپرده هم فکر کرد، گفت: هنوز جمع‌بندی خاصی در شورای پول و اعتبار اتفاق نیفتاده و به محض انجام شدن اطلاع‌رسانی می‌شود. در کشور‌های مختلف با وقوع تورم جهانی نرخ سود بانکی را اصلاح کردند و این کار در کنترل تورم جهانی موثر بود. حتی روسیه نرخ سود خود را اصلاح کرد و با ایحاد تعادل مجددا نرخ سود کاهش یافت و ما هم باید آن را بررسی کنیم.

رییس کل بانک مرکزی درباره مزیت‌های ثبت سفارش با استفاده از رمز ارزها، گفت: این موضوع اواخر سال گذشته یین بانک مرکزی و وزارت صمت تفاهم شد.

صالح آبادی افزود: دارندگان رمز ارزهایی که مجوز قانونی داشتند طبق قانون می‌توانند رمز ارز استخراجی خود را برای واردات اعلام کنند. تفاهم درباره نحوه ثبت سفارش و انجام کار انجام شده و در حال اجرایی شدن است.