قیمت پسته نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد کاهش یافت

به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا ارزانی ممقانی افزود: امسال قیمت پسته نسبت به پارسال ۱۰۰ درصد کاهش یافت، قیمت اقلام دیگر مانند بادام، کشمش و انواع تخمه نیز بین ۲۰ تا ۴۰ درصد تنزل کرده است.
وی ادامه داد: کاهش نرخ در اقلام آجیل و خشکبار تولید داخل به مراتب بیشتر از میزان کاهش در اقلام وارداتی است، زیرا تولید آجیل و خشکبار امسال زیاد و عرضه آن در سطح بازار کشور مناسب بوده است.
رییس اتحادیه صنف فروشندان آجیل و خشکبار به توقف ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی به اقلام آجیل و خشکبار وارداتی اشاره و بیان کرد: این اقدام دولت به نفع تولیدکنندگان داخلی تمام شد و توان تولید در این اقلام را افزایش داد تا توان رقابت با تولیدات مشابه خارجی را پیدا کنند.
وی گفت: کشوری که تولیدکننده آجیل و خشکبار است نباید یارانه خود را خرج واردات چنین اقلامی کند لذا تدبیر دولت مبنی بر اختصاص ارز آزاد یا نیمایی به واردات آجیل و خشکبار منجر به رشد تولید داخلی و همچنین تثبیت نرخ ارز منجر به تعادل در بازار و کاهش قیمت‌ها شد.
ارزانی ممقانی افزود: هم‌اینک قیمت آجیل و خشکبار در بازار ارقامی مقبول و واقعی است، مردم از کیفیت و قیمت این اقلام رضایت دارند و استقبال نیز از خرید آن‌ها مناسب است.
وی ادامه داد: از آنجا که تمام سود فروشندگان آجیل و خشکبار از محل فروش است، صنوف تلاش می‌کنند در شب یلدا قیمت‌های خود را تا آنجا که اقلامشان به فروش برسد کاهش دهند و آن را با قیمت مناسب به دست مردم برسانند.

 

 

منبع: ایرنا