گره خوردن بازار‌های مالی به مذاکرات وین

نگار هاشمیان | شهرآرانیوز - بر اساس پرس وجو‌های میدانی شهرآرا، قیمت دلار در بازار آزاد مشهد با کاهش ۴۰۰ تومانی نسبت به روز سه شنبه پا به کانال ۲۹ هزار تومان گذاشت و با قیمت ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان در خیابان ارگ مشهد به فروش رسید. طبق جدول منتشر شده در سایت اتحادیه طلا و جواهر مشهد، قیمت سکه نیز از ۱۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان با ۳۷۰ هزار تومان کاهش به ۱۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز تا لحظه تهیه این گزارش، یک میلیون و ۲۸۶ هزار تومان فروخته می‌شد که نسبت به روز قبل از آن ۱۹ هزار تومان کاهش داشت.

بیشتر فروشندگان دلار آزاد در خیابان امام خمینی (ره) دیروز در نقش فروشنده بودند و بیشترشان به بهانه کمبود نقدینگی، خرید را به روز بعد موکول می‌کردند. روند کاهشی قیمت در بازار‌های مالی با انتشار اخبار مربوط به روند مذاکرات وین در مسیر سراشیبی قرار گرفته است. البته اونس جهانی طلا نیز این روز‌ها در حال کاهش است و روی نرخ طلا بی تأثیر نیست.

برخی کارشناسان معتقدند در صورت ادامه ابهامات مذاکرات وین، این روند کاهشی ادامه نخواهد داشت و برخی می‌گویند این سراشیبی فعلا ادامه دارد، اما در صورت بروز توافق، کاهش قیمت‌ها چشمگیرتر خواهد بود. یوسف تقی زادگان، دبیر اتحادیه طلا و جواهر مشهد، درباره وضعیت بازار طلا در یک هفته اخیر به شهرآرا گفت: بازار قبل از شروع این روند کاهشی کمی بهتر شده بود، اما با شروع ریزش بازار دچار رکود شدیدی شد.

او با اشاره به کاهش ۳۰ دلاری اونس جهانی و همچنین کاهش قیمت ارز، ادامه داد: فعلا بازار در انتظار اخبار وین است؛ البته آن طورکه به نظر می‌رسد، کاهش قیمت‌ها با توجه به خبر‌های منتشر شده از مذاکرات ادامه دار خواهد بود و درصورت توافق، شاهد ریزش شدیدی در بازار‌های مالی خواهیم بود.