در جلسه کارگروه مقابله با آلودگی هوا در مشهد مطرح شد
نقشه راه دوازده ساله برای مقابله با ریزگرد‌ها
یکی از معضلات زیست‌محیطی استان که ابتدای پاییز امسال هم هوای مشهد را برای تنفس نامناسب کرده بود، موضوع ریزگرد‌های داخلی و ریزگرد‌های صحرای قره‌قوم است. مسئولان استانی و کشوری نیز با برگزاری جلسات مختلفی درصدد هستند با انجام اقداماتی معضل موجود در خراسان‌رضوی را به‌گونه‌ای مدیریت کنند تا مانند خوزستان، گرد‌و‌خاک به بحران تبدیل نشود. در همین راستا کارگروه مقابله با آلودگی هوا با حضور شخصیت‌های استانی و کشوری در مشهد برگزار شد.
به گزارش فارس، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این نشست گفت: از ابتدای امسال چند کارگروه دراین‌باره تشکیل و منشأیابی خارجی در دستور کار قرار گرفته است و برنامه دوازده‌ساله‌ای را پیگیری می‌کنیم؛ دراین‌باره نقشه‌راهی برای ستاد تعریف کردیم و در نهایت به‌دنبال این هستیم که با شناخت کانون داخلی و خارجی ادله علمی لازم را فراهم آوریم تا در مذاکرات خارجی این اطلاعات را روی میز بگذاریم.
علی محمد طهماسبی بیرگانی با اشاره به کارگروه ملی مقابله با پدیده گردوغبار و ماده ۶ آن تأکید کرد: کارگروه استانی در این رابطه باید شکل بگیرد و در داخل استان‌ها محیط زیست و استانداری از سایر دستگاه‌ها مطالبه‌گری کنند.
وی با انتقاد از غیبت مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی در این جلسه مهم، به اعتبار کلانی که به این ارگان در خصوص کنترل گرد‌وغبار و ریزگرد اختصاص یافته است اشاره کرد و افزود: ۱۴ میلیارد تومان برای منابع طبیعی استان در نظر گرفته شده و ۶۰درصد این منابع تخصیص یافته است، پس باید به‌عنوان یک متولی مهم دراین‌باره پای کار و پاسخ‌گو باشد.
طهماسبی با بیان اینکه تخصیص اعتبار بر اساس عملکرد است، گفت: با رایزنی ۵۰ درصد اعتبار را گرفتیم و بقیه اعتبار بر اساس عملکرد است.
مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی نیز در این جلسه گفت: با وجود اینکه به خراسان رضوی در حوزه مقابله با گرد و خاک، اعتبارات خوبی اختصاص داده شد، تاکنون برای حل این معضل اتفاق خاصی نیفتاده است، ازاین‌رو باید چالش‌ها را اولویت‌بندی کرد.
رضا شهبازی ادامه داد: یکی از این اولویت‌ها سرخس است، اما به دلیل اینکه اولویت‌بندی نداریم و متمرکز نیستیم کار به نتیجه نمی‌رسد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: گردوغبار مسئله‌ای جدی است و جای تأسف دارد که تا کنون فقط ۵ جلسه تشکیل داده‌ایم. اگر برنامه‌ریزی در این خصوص نداشته باشیم، بیشتر گرفتار گردوغبار می‌شویم.
احمد یزدان‌پناه با اشاره به چند روز تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا افزود: در بحث آلودگی هوا فقط به تعطیل کردن مدارس نباید اکتفا کرد، بلکه باید خودرو‌های آلاینده اعمال قانون شوند و بحث زوج و فرد و تبعات آن نیز بررسی شود.
تورج همتی، مدیرکل محیط زیست خراسان‌رضوی نیز در این جلسه گفت‌: در استان ۱۵ کانون بحرانی فرسایش بادی داریم و در این خصوص از سایر استان‌ها تأثیرپذیر هستیم و برنامه عملیاتی‌مان را برای کاهش آسیب‌پذیری تدوین کرده‌ایم.