ال‌کلاسیکو، جنگی که تمام نمی‌شود
تیم‌های فوتبال رئال‌مادرید و بارسلونا امشب و از ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه نیوکمپ به‌مصاف یکدیگر می‌روند. جدال ۲ تیم امشب علاوه بر تمام حساسیت‌هایی که پیش‌تر داشته است، یک جنگ تمام‌عیار در جدول نیز محسوب می‌شود. با توجه به جایگاه اول و دوم ۲ تیم در لالیگا که با تفاضل گل رقم خورده، پیروز این میدان، صدر را به نام خود خواهد زد. مصاف بارسا و رئال شاید در یکی‌دو سال گذشته اهمیت قبل را نداشته باشد که بازهم برای آن می‌توان دلایل زیادی ازجمله نبود ثبات در ۲ تیم، به‌دست‌نیامدن جام‌های بزرگ و نبود رقابت برای قهرمانی در رویداد‌های مختلف و جدایی ستارگان ازجمله جدایی رونالدو از رئال‌مادرید در نظر گرفت. بااین‌حال تقابل امسال ۲ تیم بسیار مهم است و می‌تواند حتی در قهرمانی برنده نیز تأثیر‌گذار باشد. تیم‌های فوتبال بارسلونا و رئال‌مادرید این‌روز‌ها در لالیگا ۳۵امتیازی هستند و تنها به‌دلیل تفاضل گل در رتبه‌های اول و دوم قرار گرفته‌اند. همین مسئله می‌تواند اهمیت این بازی را بیشتر کند. آبی‌اناری‌پوشان و کهکشانی‌ها امسال حضور خوبی نیز در بازار نقل‌وانتقالات داشته‌اند و بازیکنانی، چون گریژمان و هازارد را به خدمت گرفته‌اند. بااین‌حال هر ۲ تیم برای این بازی مهم و حساس غایب‌هایی دارند. هازارد، رودریگوئز، واسکوئز، مارسلو و آسنسیو، غایبان رئال برای این بازی هستند و دمبله نیز تنهاغایب آبی‌اناری‌پوشان است. جدال جذاب ۲ تیم قرار بود زودتر برگزار شود، اما برخی مشکلات، این بازی را به تعویق انداخت و قرار است این بازی حساس امشب برگزار شود.

آمار
تیم‌های فوتبال بارسلونا و رئال‌مادرید درحالی برابر هم صف‌آرایی می‌کنند که این بازی دویست‌وهفتادوششمین دیدار ۲ تیم و دویست‌وچهل‌وسومین تقابل رسمی‌شان خواهد بود. آبی‌اناری‌پوشان در این جدال بهتر از رقیبشان بوده‌اند و درمجموع دیدار‌های رسمی و غیررسمی تاکنون ۱۱۵ برد را ثبت کرده‌اند؛ درحالی‌که درمجموع همین دیدار‌ها رئال‌مادرید فقط ۹۶ مرتبه برنده بوده است.
نخستین دیدار ۲ تیم در ۱۳می۱۹۰۲ برگزار شد که در آن دیدار تیم فوتبال بارسلونا موفق شد با نتیجه ۳ بر ۱ برنده بازی باشد. جالب اینجاست که آخرین برد هم برای بارسلونا بوده است و آن‌ها در رقابت‌های فصل گذشته لالیگا توانستند در ال‌کلاسیکو ۱بر۰ برنده باشند. جدال جذاب ۲ تیم، اما بازی‌هایی با نتایج عجیب‌وغریب هم داشته است. پرگل‌ترین برد رئال به سال۱۹۴۳ و به دیداری در کوپادل‌ری بازمی‌گردد که در آن بازی، سفیدپوشان مادرید موفق شدند با نتیجه ۱۱بر۱ برنده بازی باشند. پر‌گل‌ترین برد بارسلونا هم در سال۱۹۱۳ رقم خورد و آن‌ها با نتیجه ۷بر۰ برابر رئالی‌ها برنده شدند. درمجموع، آمار بازی‌های پرگل به سود بارسلوناست. آبی‌اناری‌پوشان درمجموع ۸ مرتبه برد پرگل داشته‌اند و رئالی‌ها تنها در ۶ بازی با اختلاف زیاد برنده شدند.
آخرین دیدار پرگل ۲ تیم هم در سال۲۰۱۰ رقم خورد. بارسایی‌ها در آن بازی با نتیجه ۵بر۰ برنده شدند؛ البته ناگفته نماند که پس از آن هم ۲ تیم مصاف‌های پرگلی داشتند، اما در هیچ‌کدامشان چنین‌اختلافی ثبت نشد.
بهترین گل‌زن تاریخ این رقابت‌ها، مسی آرژانتینی با ۲۸ گل است.
سانچز مارتینز رئالی با ۴۶ مرتبه حضور، بیشترین بازی را در ال‌کلاسیکو انجام داده است.
دیدار‌های ۲ تیم تنها در خاک اسپانیا برگزار نشده است و چند بازی نیز در کشور‌های مختلف ازجمله ونزوئلا برگزار شده است.