پذیرش ۴۲۸ متکدی و کارتن‌خواب در خانه سبز مشهد

به گزارش شهرآرانیوز، شهرداری مشهد متولی شناسایی، هدایت و ساماندهی متکدیان است. در راستای مصوبه شورای عالی اداری کشور مراکز رسیدگی و ساماندهی آسیب دیدگان تاسیس شده است.

پذیرش ۴۲۸ متکدی و کارتن خواب 

مهدی ابراهیمی، معاون اجتماعی و مشارکت‌های شهرداری مشهد در این باره با بیان اینکه شهرداری موظف است برای شناسایی و هدایت متکدیان مداخله نماید، افزود: در همین راستا نیز اقدامات اساسی را به این منظور انجام داده است.
وی با بیان این‌که حضور متکدیان در معابر اصلی از دیدگاه مردم یک ناهنجاری و آزار دهنده است، خاطرنشان کرد: استفاده از کودکان برای تکدی‌گری سواستفاده از عواطف و احساسات خیرخواهانه مردم است.
ابراهیمی با اشاره به کنترل این پدیده با هم افزایی، همکاری و تعامل دستگاه‌ها در خصوص ساماندهی متکدیان می‌تواند نقش مهمی داشته باشد، اشاره کرد و افزود: طی ۵ ماهه ابتدای سال ۴۲۸ متکدی شناسایی و به مرکز اجتماعی خانه سبز هدایت شده اند که از این تعداد ۲۴۲ مرد و ۱۸۶ زن بوده اند.
ابراهیمی با اشاره بر اینکه ساماندهی شامل مواردی از جمله پذیرش و ثبت اطلاعات، استحمام، تست اعتیاد و تشکیل پرونده مددکاری برای ساماندهی می‌شود، ادامه داد: متاسفانه ۹۰ درصد متکدیان اعتیاد دارند و جزو معتادان متجاهر محسوب می‌شوند.
وی با بیان اینکه در ادامه رسیدگی و ساماندهی به مشکلات متکدیان و معتادان متجاهر، این افراد به کمپ‌های ماده ۱۶ بهزیستی معرفی و به منظور درمان نیز به بیمارستان و در مواردی هم به بستری این افراد منتج می‌شود. همچنین پیگیری‌های لازم به منظوردریافت مدارک شناسایی، بازگشت به خانواده و نیز بازگشت به شهر محل اقامت انجام می‌شود.
به گفته وی، همچنین برای افرادی که توانایی و علاقمند به اشتغال باشند، به مراکز کارآفرینی و اشتغال زایی معرفی می‌شوند.
ابراهیمی با بیان اینکه متکدیان بیشتر در اطراف حرم مطهر و عوارضی اقدام به تکدی گری می‌کنند، افزود: اکیپ‌های روزانه شهرداری مشهد در معابر کلانشهر مشهد کارتن خواب‌ها و متکدیان را جمع آوری می‌کنند، علاوه بر گشت‌های شناسایی در معابر و چهارراه ها، روش شناسایی از طریق اعلام مردم و سامانه ۱۳۷ نیز در حال انجام است.