افزایش قیمت ۶۰ درصدی کتاب در مردادماه ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس آمار‌های مؤسسه خانه کتاب، در مرداد ماه ۷ هزار و ۵۶۸ عنوان کتاب منتشر شده است که از این تعداد پنج هزار و ۵۸۹ عنوان تالیف و هزار و ۹۷۹ عنوان ترجمه بوده‌اند.

ناشران تهرانی پنج هزار و ۴۵۲ عنوان کتاب و ناشران شهرستانی دو هزار و ۱۱۶ عنوان منتشر کرده‌اند.  شماره کتاب‌های چاپ اول در مردادماه پنج هزار و ۱۳۵ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها دو هزار و ۴۳۳ عنوان بوده است.  شمارگان کلی کتاب‌های منتشر شده شش میلیون و ۶۴۵ هزار و ۶۰۷ نسخه بوده است.

میانگین شمارگان نسبت به ماه‌های گذشته با کاهش مواجه بوده و به ۸۷۸ نسخه رسیده است،، اما میانگین قیمت کتاب در مرداد ماه با افزایش جدی همراه بوده و به ۸۰ هزار تومان رسیده است.

در حوزه کودک و نوجوان هزار و ۱۲۹ عنوان کتاب منتشر شده است که از این تعداد ۷۰۶ عنوان تألیفی و ۴۲۳ عنوان ترجمه بوده است. افزایش تفاوت تألیف و ترجمه در حوزه کودک و نوجوان اگر ادامه‌دار باشد می‌تواند برخی از دغدغه‌های اهالی این حوزه را کاهش دهد. در عین حال همچنان شمار کتاب‌های چاپ اول در حوزه کودک و نوجوان با ۴۵۳ عنوان نسبت به شمار تجدید چاپی‌ها که  ۶۷۶ عنوان است، کمتر است و این موضوعی است که بسیاری از فعالان این حوزه را نگران کرده است. میانگین شمارگان در حوزه کودک و نوجوان هزار و ۵۱۹ نسخه و میانگین قیمت ۴۲ هزار و ۳۰۰ تومان است.

ادبیات با هزار و ۴۷۳ عنوان،  علوم عملی با هزار و ۱۴۹ عنوان و کودک و نوجوان با هزار و ۱۲۹ عنوان به ترتیب بیشترین عناوین منتشره را به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه آمار نشر کتاب در مرداد ماه سال جاری با بازه زمانی مشابه حکایت از کاهش ۲ هزار عنوانی کتاب دارد، همچنین شمارگان ۳۰۰ نسخه کاهش یافته و قیمت نیز ۶۰ درصد افزایش داشته است.

منبع: تسنیم