سرپرست معاونت گردشگری خراسان رضوی خبرداد:
تاسیسات گردشگری استان، میزبان خانواده‌ها در مراسم شب چله
به گزارش شهرآرانیوز، یوسف بیدخوری با اعلام این خبر افزود: برگزاری مراسم شب یلدا یک آئین سنتی است که نه تنها در سراسر ایران بلکه در بسیاری از کشور‌های همسایه نیز برگزاری می‌شود.
او ادامه داد: در بیش از ۵۰ اقامتگاه بوم‌گردی استان برگزاری مراسم شب چله برنامه‌ریزی شده است.
بیدخوری گفت: با توجه به این که ۷۵ اقامتگاه بوم‌گردی در استان فعال است که دارای امکانات و شرایط مطلوب اسکان و اقامت و پذیرایی هستند و در همه شهرستان‌های استان این واحد‌ها فعال است، توصیه ما این است که بوم‌گردی‌ها را به کانون مراسم شب چله تبدیل شود.
وی یادآورشد: در گذشته خانواده‌ها در شب چله دور کرسی جمع می‌شدند، اکنون نیز با توجه به فضایی داخلی و معماری بوم‌گردی‌ها این شرایط در بوم گردی‌ها فراهم شده است تا مانند گذشته خانواده دور کرسی جمع شوند و غذا‌های سنتی و بومی سرو می‌شود.
بیدخوری گفت: همچنین دربسیاری از رستوران‌ها و مجتمع‌های گردشگری شهر‌های طرقبه و شاندیز نیز این مراسم سنتی برگزار می‌شود.
او افزود: این برنامه برای احیای آداب و رسوم و فرهنگ پیشینیان و تکریم بزرگان و ریش سفیدان است و باید مورد توجه تمامی خانواده‌ها قرار بگیرد و از طریق این مراسم فرهنگی زمینه نشاط اجتماعی فراهم شود.
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکید کرد: تمام تاسیسات گردشگری که میهمانان خارجی در آن‌ها مقیم هستند، حتما نسبت به برگزار این مراسم اقدام کنند و شب یلدا را به مهمانان معرفی کنند.
او به برنامه‌های فرهنگی مراسم شب چله اشاره کرد و گفت: شاهنامه‌خوانی،حافظ‌خوانی از برنامه‌های این شب به یادماندنی ایرانیان است.
بیدخوری ادامه داد: همچنین در این شب میوه‌هایی مانند هنوانه، سیب سرخ، انار، سنجد و خشکبار از جمله برگه زرد آلو و هلو متداول است.
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: در فرهنگ و رسوم خودمان مراسم‌های اصیل داریم که کمتر در دنیا وجود دارد و ما قصد داریم آن را بیشتر مورد توجه قرار دهیم چرا که این برگزار باشکوه این مراسم می‌تواند جذب گردشگر ایجاد کند.
بیدخوری یادآورشد: با توجه به این که شب چله شنبه شب است مراسم طی ۳ شب از پنج‌شنبه ۲۸ آذرماه تا شنبه در تاسیسات گردشگری استان برگزار می‌شود.