کتابخانه کودک و نوجوان «صلح و زندگی» در بولوار وحدت افتتاح شد | عطر کتاب در بافت تخریب‌شده

به گزارش شهرآرانیوز؛ راه اندازی کتابخانه‌ای در بافت تاریخی اطراف حرم امام رضا (ع) در بولوار وحدت، از آن اتفاق‌های خوب برای ساکنان و اهالی آن حوالی است. این کتابخانه کودک و نوجوان با نام «صلح و زندگی» در وحدت ۱/۳، در ساختمان مکتب بافت افتتاح شد و بناست عضویت در آن نیز رایگان باشد.

ترویج کتاب خوانی و آموزش به کودکان دور از مدرسه

رضا سلیمان نوری، مسئول مکتب بافت، درباره افتتاح این کتابخانه می‌گوید: طی تفاهم نامه‌ای میان مدیریت تسهیلگری و مشارکت‌های شرکت عمران و مسکن ثامن و مؤسسه رسم زندگی، این کتابخانه افتتاح شده است. دلیل ایجادش هم فضای خاصی است که در محدوده بافت حرم ایجاد شده است. اتفاق‌ها و تخریب‌هایی در بافت تاریخی اطراف حرم رخ داده که باعث شده است تعدادی از کودکان ساکن این منطقه از تحصیل محروم شوند.

برخی از این افراد اتباع هستند و بخشی از شهر‌های دیگر آمده اند و در اینجا ساکن شده اند که تعدادی از آن‌ها نیز بدون شناسنامه هستند. از طرف دیگر هیچ کتابخانه‌ای هم در این منطقه نبود، بنابراین تصمیم گرفته شد چنین کتابخانه‌ای راه اندازی شود که هم بحث کتاب خوانی داشته باشد و هم به نوعی الفبای اولیه زبان فارسی و خواندن و نوشتن را به بچه‌های کم سواد و بی سواد یاد بدهد. برنامه آموزش‌های کمک تحصیلی هم برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است و در این کتابخانه کتاب‌های کمک درسی هم داریم.

او راه اندازی کتابخانه‌های دیگر در بافت اطراف حرم را از برنامه‌هایی می‌داند که در صورت فراهم شدن مکان مناسب، نسبت به انجام آن اقدام خواهد شد و یادآور می‌شود: یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های تسهیلگری شرکت ایجاد فضای لازم برای بازگشت و تثبیت سکونت در بافت اطراف حرم است. بحث آموزش سریع و رایگان را هم در این بخش داریم.

از حمایت و همراهی مردم غافلگیر شدیم

ستاره باقری، مدیر اجرای مؤسسه رسم کودکی در مشهد نیز درباره چگونگی افتتاح این کتابخانه می‌گوید: مکتب بافت که فعالیت‌های فرهنگی را آغاز کرده بود برنامه‌ای داشت با عنوان «کتاب و کلوچه» که برای بچه‌های محل برنامه‌هایی با محور کتاب و کتاب خوانی برگزار می‌کرد. وقتی من و دوستانم برای همکاری دعوت شدیم و اشتیاق بچه‌های آن محل را دیدیم و از طرفی متوجه شدیم که از فضا‌های فرهنگی دور هستند تصمیم گرفتیم با پیشنهاد مکتب بافت کتابخانه‌ای برای آن‌ها راه اندازی کنیم.

او از همکاری و مشارکت مردمی، ناشران و کتاب فروش‌ها به عنوان نکته‌ای خوب در مسیر راه اندازی این کتابخانه یاد می‌کند: با همکاری مؤسسه رسم کودکی، فراخوانی در فضا‌های مجازی منتشر کردیم که مردم کتاب‌های فرزندانشان که نیاز ندارند به ما اهدا کنند. حرکت از اینجا شروع شد، اما ما از طرف ناشران و کتاب فروشی‌ها و گروه‌های مختلف، کتاب و وجوه نقد دریافت کردیم که در مجموع همه این کمک‌ها در مدت سه هفته بالای سه هزار کتاب کودک و نوجوان جمع آوری شد. خودمان هم از این استقبال و همراهی غافلگیر شدیم و ترجیح دادیم تا فرصت تابستان را از دست ندادیم این کتابخانه را افتتاح کنیم و در ادامه با کمک‌های دیگری که دریافت می‌کنیم اعم از کتاب یا فضای مناسب و وجوه نقدی، این کار را توسعه دهیم و قدم‌های بعدی را برداریم.

باقری بیان می‌کند: البته یک تعداد کتاب تکراری هم داشتیم، اما تصمیم گرفتیم این کتاب‌ها و کتاب‌های دیگری که در آینده جمع آوری می‌شود به کتابخانه‌های دیگر یا جا‌هایی که به کتاب احتیاج دارند، بدهیم. از این بیش از سه هزار جلد کتابی که جمع آوری شده، حدود ۶۰۰ عنوان کتاب‌های نوجوانان ۱۴ سال به بالا بوده، حدود ۴۰۰ عنوان کتاب‌های ۱۰ تا ۱۴ سال بوده و مابقی کتاب کودک زیر ۱۰ سال است.

برای توسعه کار ما را همراهی کنید

او درباره برنامه‌های این کتابخانه می‌گوید: فعلا اولویت را گذاشته ایم برای بچه‌های همان منطقه. عضویت در کتابخانه هم رایگان است و می‌توانند کتاب امانت بگیرند. برنامه «کتاب و کلوچه» در روز‌های پنجشنبه به همان روال پیش برگزار می‌شود که صبح پنجشنبه دو سه ساعت مربیان و تسهیلگرانی می‌آیند با بچه‌ها گفتگو می‌کنند و کتاب‌ می‌خوانند تا آشنایی و نزدیکی کودکان با کتاب اتفاق بیفتد. در درازمدت هم برنامه‌هایی برای پدر و مادر‌ها داریم.

مدیر اجرای مؤسسه رسم کودکی در مشهد در معرفی این مؤسسه می‌گوید: رسم کودکی یک مؤسسه فرهنگی، آموزشی است که فعالیتش را از سال ۹۸ شروع کرد، منتها، چون هم زمان شد با موضوع کرونا در این مدت خیلی امکان فعالیت حضوری ممکن نبود، اما در همین مدت هم بخش انتشارات مؤسسه فعال شد و دو شماره مجله با عنوان «رسم صلح» و یک رمان نوجوان با عنوان «تذکره بادها» به چاپ رسیده است. در کنار این‌ها کلاس‌های آموزشی برای کودکان و نوجوانان و والدین و مربیانی که با کودکان و نوجوانان در ارتباط بوده اند برگزار می‌شود. ما در کنار کتابخانه «صلح و زندگی» آن دوره‌های آموزشی را ایجاد می‌کنیم، چه برای بچه‌های آن محل و چه دیگر نقاط شهر.

او در پایان از خانواده‌ها دعوت کرد اهدای کتاب را ادامه دهند تا آن‌ها بتوانند کتابخانه‌ها را گسترش دهند و در مناطق محروم کار کتاب رسانی را انجام دهند. محل کتابخانه «صلح و زندگی» می‌تواند پاتوقی برای جمع آوری کتاب‌های اهدایی و مدیریت آن‌ها برای کودکان و نوجوانان مناطق محروم باشد.