واگذاری اماکن ورزشی سازمان فرهنگی به مناطق شهرداری مشهد

گروه ورزش | شهرآرانیوز، سید حسین غیاثی در گفتگو با شهرآرانیوز با اعلام این خبر اظهار کرد: در راستای سیاست منطقه محوری و با توجه به تاکیدات شهردار مشهد، شورای اسلامی مشهد و معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار، واگذاری زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی به مناطق سیزده‌گانه شهرداری مشهد در حال انجام است.

وی در خصوص اهداف واگذاری زمین‌های ورزشی به مناطق شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: از اهداف اصلی این واگذاری می‌توان به تفویض اختیار، جلوگیری از موازی‌کاری و ایجاد شرایط مناسب برای پیشبرد اهداف اصلی ستاد نام برد. در حقیقیت در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از اماکن ورزشی ستاد از وظایف اصلی خویش دور شده و به جای صرف انرژی در بخش سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تنظیم و ابلاع دستورالعمل، جذب و تخصیص اعتبار و ... زمان زیادی را به چالش‌های مرتبط با اماکن ورزشی اختصاص داده است.

معاون سلامت و تربیت‌بدنی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: در چند سال اخیر یک دستورالعمل واحد از سمت سازمان اجتماعی و فرهنگی در نظر گرفته شده و به تمامی مناطق ابلاغ می‌شد که طبیعتا در این دستور العمل، امکان در نظر گرفتن شرایط فرهنگی و برخوردار یا غیربرخوردار بودن مناطق مختلف امکان پذیر نبود. همین موضوع مشکلات زیادی را رقم می‌زد، اما در شرایط جدید و با واگذاری زیرساخت‌های ورزشی هر منطقه با شناختی که از تشکل‌ها و شرایط فرهنگی خود دارد، تصمیمات بهتری در خصوص بهره‌برداری از اماکن ورزشی اتخاذ می‌کند.

غیاثی یادآور شد: علاوه بر این موضوع، مناطق می‌توانند نسبت به واگذاری چمن‌های مصنوعی روباز به بخش خصوصی اقدام کرده و درآمد پایداری را برای خود رقم بزنند. با توجه به محدودیت‌ها و قوانین دستگاه‌های نظارتی، سازمان فرهنگی و مناطق شهرداری در زمینه بهره‌برداری از چمن‌های مصنوعی با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند، اما قطعا بخش خصوصی می‌تواند با توجه به مسائل مالی و افزایش میزان درآمد خود، بهره‌برداری بهتری انجام دهد.

وی عنوان کرد: نکته حائز اهمیت در واگذاری چمن‌های مصنوعی به بخش خصوصی، تنظیم دقیق اسناد و آیین‌نامه مرتبط با واگذاری است، یعنی علاوه بر بررسی موشکافانه تمامی ابعاد این موضوع، صرفا افراد واجد شرایط (فارغ التحصیلان رشته تربیت‌بدنی، مربیان فوتسال، آکادمی و مدارس تخصصی فوتسال، متخصصین ورزشی هر منطقه یا محله و...) امکان حضور در مزایده و بهره‌برداری را داشته باشند.

معاون سلامت و تربیت‌بدنی شهرداری مشهد بیان کرد: این واگذاری‌ها و فرآیندی که اکنون در ابتدای آن قرار داریم، انقلابی در زمینه بهره‌برداری از اماکن ورزشی است که امیدواریم با حمایت تمامی ارکان و افراد دخیل در این موضوع، طرح موفقی را پشت سر بگذاریم. ضمن اینکه، واگذاری زیرساخت‌ها به مناطق، به منزله این نیست که سازمان فرهنگی و اجتماعی هیچ دخل و تصرفی در اماکن ورزشی ندارد و یا مناطق امکان هیچ درخواستی را در این خصوص نداشته باشند، بلکه به معنای همراهی و همکاری جامع در جهت ارائه خدمات ارزنده و شایسته به شهروندان است.

غیاثی افزود: امیدواریم که در گام‌های بعدی، هر یک از مناطق بتوانند از طریق درآمد‌های پایداری که از واگذاری چمن‌های مصنوعی ایجاد می‌کنند، نسبت به ایجاد زیرساخت‌های ورزشی جدید اقدام کرده و سرانه اماکن ورزشی در مشهد را بیش از پیش ارتقا دهند.