قیمت رب در بازار دوباره افزایش یافت

امین عظیمی زاده | شهرآرانیوز؛ رئیس اداره نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی جهادکشاورزی مشهد درباره گرانی قیمت رب گوجه فرنگی گفت: نامه‌ای از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت و در آن قید شده است که واحد‌های صنعتی از اواخر اردیبهشت سال جاری موظف بوده اند قیمت اجناس خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و بعد از این تاریخ، نیز بر اساس مدارکی که ثبت سامانه کنند، اسنادشان پذیرفته شده و تأیید نهایی گرفته می‌شود.

سیدعلی اکبر نصری سرآسیا در گفتگو با شهرآرانیوز افزود: بسیاری از برند‌های شناخته شده تولیدکننده رب گوجه فرنگی در کشور، قیمت ۴۵ هزار تومان را در سامانه مذکور ثبت کرده اند که تأیید شده و مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۲۴ همه قیمت‌های تأیید شده را مشاهده کنند.

وی گفت: پاره‌ای عوامل به گرانی قیمت تمام شده رب گوجه فرنگی دامن زده است، از جمله گران شدن قوطی‌ها و ورق‌های فولادی که در حال حاضر هر قوطی حدود ۴ هزارو ۵۰۰ تا ۴ هزارو ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

علاوه بر آن درب آسان باز شو رب گوجه فرنگی، هزارو ۸۰۰ تا ۲ هزار تومان قیمت دارد. همچنین گوجه را در حدود ۳ هزارو ۶۰۰ تا ۳ هزارو ۷۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنند. افزایش حقوق کارگران، افزایش هزینه گاز و برق کارخانه‌ها نیز تأثیر خود را در قیمت تمام شده رب گوجه فرنگی نشان داده است؛ لذا باید بپذیریم که هزینه تولید در این بخش افزایش یافته است. وی گفت: همه واحد‌های تولیدی موظف هستند چارچوب تعیین شده ازسوی وزارت صمت را بپذیرند و در قالب اجرای طرح درج هم زمان قیمت مصرف کننده و تولیدکننده عمل کنند.

درعین حال اگر کارخانه‌ای قیمت محصول خود را در سامانه تجارت ثبت نکرده باشد، بر اساس قیمت‌های اواخر اردیبهشت، آن واحد را اعمال قانون می‌کنیم و پرونده تخلفات را بر این اساس تنظیم کرده و به تعزیرات ارسال می‌کنیم؛ لذا باید توجه کرد که صرفا برای این دسته از واحد‌های صنعتی به این شکل عمل خواهد شد و برای دیگر واحد‌ها که قیمت خود را در سامانه ثبت کرده اند، بر اساس قیمت قبل محاسبه نخواهد شد.