آیا جایگاه والیبال ایران برای صعود به المپیک پاریس نگران کننده است؟

گروه ورزش| شهرآرانیوز، سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک در سال ۲۰۲۴ به میزبانی پاریس برگزار خواهد شد و والیبال سالنی شانزهمین دوره حضور خود در این رویداد مهم ورزشی را تجربه خواهد کرد.

فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) نحوه صعود ۲۴ تیم (۱۲ تیم مردان و ۱۲ تیم زنان) به مسابقات والیبال سالنی المپیک ۲۰۲۴ پاریس را که قبلا به تصویب هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک رسیده است، اعلام کرد و تا کنون کشور فرانسه به عنوان میزبان نخستین سهمیه در هر گروه جنسیتی را به دست آورده است.

۱۱ تیم دیگر در گروه مردان و زنان از طریق فرآیند دو مرحله‌ای و با محوریت رتبه‌بندی جهانی مشخص خواهند شد و این موضوع تضمین می‌کند که برترین‌های والیبال با رعایت اصل جهانی بودن در این رویداد مهم شرکت کنند.

بر این اساس، شش سهمیه المپیک پاریس در هر گروه مردان و زنان در مسابقات انتخابی المپیک تعیین خواهند شد که این رقابت‌ها شهریور برای زنان و مهرماه ۱۴۰۲ برای مردان برگزار خواهد شد.

در مسابقات والیبال انتخابی المپیک پاریس ۲۴ تیم برتر بر اساس آخرین رده‌بندی جهانی سال ۲۰۲۲ میلادی که برای مردان (۲۱ شهریور) و برای زنان (۲۵ مهر) امسال است، در سه گروه هشت تیمی به صورت دوره‌ای به مصاف یکدیگر خواهند رفت و دو تیم برتر هر گروه سهمیه المپیک کسب خواهند کرد.

FIVB سه میزبان مسابقات انتخابی را از بین نامزد‌ها میزبانی انتخاب می‌کند و میزبان‌ها بر اساس رتبه خود در رده‌بندی جهانی به ترتیب به عنوان میزبان گروه یک تا سه تعیین می‌شوند.

به عنوان مثال اگر کشور‌های لهستان، برزیل و صربستان که اکنون در جایگاه‌های اول، چهارم و یازدهم جهان قرار دارند، به عنوان میزبان مسابقات انتخابی المپیک برگزیده شوند، تیم لهستان میزبان گروه یک، برزیل میزبان گروه دوم و صربستان میزبان گروه سوم خواهند شد.

مسابقات والیبال مردان انتخابی بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ از ۸ تا ۱۶ مهرماه سال ۱۴۰۲ به صورت همزمان در سه منطقه برگزار می‌شود.

سایر تیم‌های شرکت کننده در این مسابقات نیز بر اساس رتبه جهانی خود به صورت روش مارپیچی و با قرعه‌کشی در سه گروه قرار خواهند گرفت تا ۲۴ تیم در سه گروه تقسیم شوند.

در نهایت پس از پایان مسابقات انتخابی المپیک در سه گروه، تیم‌های قهرمان و نایب قهرمان هر گروه سهمیه بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ به دست می‌آورد.

پنج سهمیه دیگر هر گروه مردان و زنان نیز پس از پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ مشخص می‌شود که بر اساس دو اولویت زیر انتخاب خواهند شد:

همه قاره‌ها نماینده در المپیک پاریس داشته باشند.

تیم‌های برتر رده‌بندی جهانی که تا پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ به المیپک صعود نکرده باشند.