تولید ۱۳ هزار مترمکعب انواع خاک‌های ترکیبی در فضای سبز شهر مشهد
به گزارش شهرآرانیوز، مهدی یعقوبی هدف از راه‌اندازی کارگاه خاک و تولید خاک‌های ترکیبی را، استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در شهرداری، مدیریت هزینه‌ها و تخصصی‌کردن کار تولید خاک‌های ترکیبی (خاک سنتزی مورد استفاده در فضای سبز) مورد نیاز جهت استفاده در فضای سبز شهری اعلام کرد.

وی افزود: با توجه به فرآیند طولانی تشکیل خاک در طبیعت و نیز نقش مهم آن به عنوان یکی از مهمترین نهاده‌های زیستی درحفظ و ماندگاری گیاهان، لزوم توجه بیش از پیش به این ماده ارزشمند درجهت بهبود کیفیت و نیز غنی‌سازی آن در فضای سبز شهر مشهد را ضروری می‌سازد.

یعقوبی گفت: باتوجه به لزوم استفاده از منابع داخلی در فرایند تولید خاک‌های ترکیبی و با هدف مدیریت هزینه‌های مرتبط با حمل و ارسال ازخارج استان، برنامه‌ریزی به جهت استفاده از برگ‌های خزان شده برای تولید خاک‌های ترکیبی انجام شده است.

وی تصریح کرد: طی سال جاری با تولید ۷۰۰ مترمکعب خاک برگ و ۸۰۰ مترمکعب چیپس چوب از مجموع ضایعات فضای سبز (برگ‌های خزان شده و نیز شاخه و سرشاخه‌های به جامانده از هرس)، ضمن برگشت مجدد این مواد آلی به چرخه زیست بوم شهری و خودکفایی در تولید این دو نهاده، گام مهمی در کاهش هزینه‌ها در پروسه تولید خاک ترکیبی برداشته شده است.

معاون شهردار مشهد درخصوص اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: تولید چیپس چوب با کیفیت در محل کارگاه خاک، استفاده بهینه از سرشاخه‌های هرس شده و تولید چیپس چوب با به کارگیری ماشین‌آلات مرتبط، استفاده از کمپوست شهری در فرآیند تولید خاک، بررسی و آنالیز دقیق خاک‌های زراعی جهت استفاده در پروژه‌های فضای سبز و ... از جمله اقدامات شاخص در این خصوص است.

یعقوبی تاکید کرد: تولید سیزده هزار مترمکعب انواع خاک ترکیبی شامل: خاک چالکود- خاک اسکلتی- خاک فلاورباکس و المان و نیز خاک باغچه از جمله محصولات تولیدی در کارگاه خاک سال جاری بوده که به تناسب در زمان برنامه‌ریزی شده در پروژه و نیز طرح‌های فضای سبز همچون طرح استقبال از بهار ۹۹ در سطح فضای سبز شهر توزیع خواهد شد.