شب یلدا یا شب چله
محسن نصرپور| در این آیین، خانواده‌های ایرانی تا پاسی از شب دور هم جمع شده و دورهمی‌های صمیمانه دارند که از نکات شایسته آن دید و بازدید و صله رحم و دیدار والدین و بزرگان می‌باشد.
طبق روایات صله رحم و دید و بازدید باعث افزایش عمر، رزق و برکت در زندگی می‌شود و شب یلدا یکی از این ایام خوب سال است که مردم صله رحم انجام می‌دهند.
از طرفی بعضا در برگزاری این آیین و رسم شایسته ایرانی، آسیب‌هایی را نیز شاهدیم که از آن جمله تجملات و اسراف و زیاده روی، چشم و هم چشمی و هزینه‌های سنگین می‌باشد.
چه خوب است تا در برگزاری شب یلدا، با گذشت در جهت رفع کدورت‌ها و دلخوری‌ها، و کمک به نیازمندان و مستمندان فامیل و جامعه و شریک کردن آن‌ها در شادی شب چله و همچنین سرزدن به بیماران، و انجام کار‌های خیر و انساندوستانه، این آیین را فرصتی ارزنده در جهت کسب رضای حضرت حق و شادی بندگان او بدانیم.
همچنین رسانه‌ها نیز در بزرگداشت و فرهنگ سازی شب یلدا نقش برجسته و موثری دارند که می‌توانند مخاطبین خود را در جهت انجام کار‌های نیک و شایسته، و پرهیز از آسیب‌های این آیین ایرانی، تشویق نمایند و از طرفی با پخش برنامه‌های جذاب، بر خوشی و گرمی هر چه بیشتر این مراسم شب نشینی بیفزایند.