جانشین منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا(ع): پدافند هوایی نقشی اثرگذار در تاریخ جنگ ایفا کرد
علی صمدی جوان

به گزارش شهرآرانیوز، در آخرین روز از هفته دفاع مقدس، امیر سرتیپ دوم ستاد علی خلیل‌آبادی در گفت و گویی اختصاصی با شهرآرانیوز از اهمیت پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جبهه‌های جنگ سخن گفت.

وی ابتدا با اشاره به نقش این نیرو در سال‌های دفاع مقدس گفت: ارتش عراق در ابتدای جنگ تحمیلی، ۳۴۳ فروند جنگنده داشت و در پایان جنگ، ۹۵۰ فروند هواپیمای جنگ در اختیار داشت که نشان می‌دهد این نیرو بیش از ۳ مرتبه، نیروی هوایی خود را احیا کرده است.

سرتیپ خلیل‌آبادی ادامه داد: پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با همراهی تیزپروازان نیروی هوایی، موفق به رهگیری و انهدام ۶۸۸ فروند هواپیما و بالگرد ارتش عراق شدند؛ ارتشی که از ۴۰ کشور جهان جنگنده خریده بود.

 

{$sepehr_media_575823_400_300}



جانشین منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا(ع) گفت: در طول جنگ تحمیلی، بیش از ۲ هزار مرتبه به جزیره خارک حمله شد و پدافند ایران بیش از ۵۰ پرنده متخاصم بعث عراق را از پای درآورد؛ و اجازه نداد یک روز جریان صادرات نفت ایران قطع شود.

وی ضمن تجلیل از ابتکارات شهید سرلشگر ستاری فرمانده فقید نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس یادآور شد: ابتکارات ایشان سبب شد تا ضمن متحرک سازی پدافند هوایی کشور، این نیرو بتواند در عملیات والفجر ۸، بیش از ۸۶ فروند انواع جنگنده و بالگرد عراقی را ساقط کند.

سرتیپ خلیل‌آبادی با اشاره به توان امروز نیرو‌های مسلح تصریح کرد: از جمله دستاورد‌های دفاع مقدس، بومی سازی سامانه‌های پدافندی کشور است و امروز هیچ نیازی به بیگانگان نداریم و هرچه نیاز باشد، توسط کارشناسان توانمند و جوان ایرانی محقق می‌گردد و از همین روست که الحمدلله، نیروی پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران اکنون در اوج اقتدار خود قرار دارد.