رئیس کمیسیون آموزش مجلس: ۹۸ درصد دانشجویان بازداشتی آزاد شدند| باید حرف دانشجو شنیده شود

به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا منادی سفیدان درباره آخرین وضعیت دانشجویان بازداشتی در جریان ناآرامی‌های اخیر اظهار کرد: از روز نخست که این اعترضات در کشور آغاز شد، پیگیری‌هایی داشتیم، ولی به این دلیل که از این پیگیری‌ها استفاده سوء نشود، از رسانه‌ای کردن این پیگیری‌‎ها اجتناب کردیم.

وی ادامه داد: در سطح هیأت دولت و پایین‌تر تلاش کردیم در حمایت از دانشجویان و نبود دانشجوی بازداشتی پیگیری‌هایی داشته باشیم که جا دارد از اینکه قوه قضاییه صدای ما را شنید و بالای ۹۸ درصد دانشجویان بازداشتی آزاد شده‌اند، تشکر کنیم که در این‌باره پیگیری‌هایی از طریق قوه قضاییه و وزرات علوم و خیلی از دستگاه‌های دیگر انجام دادیم؛ همه تلاش بر این بود که حتی یک دانشجو از کلاس درس بازنماند و سر کلاس درس حاضر شود.

منادی با بیان اینکه باید به دانشجو اجازه داده شود تا حرف او شنیده شود، گفت: امیدواریم فضا به سمتی حرکت کند که فضا آرام باشد تا خروجی دانشگاه‌ها مطلوب باشد.

وی درباره حمایت از اساتید در جریان اعتراضات گفت: هر استادی حق دارد که از دانشجویان حمایت کند، ما هم از دانشجویان حمایت می‌کنیم؛ دانشجو سرمایه بزرگ انسانی کشورمان است. وقتی دانشجو به دانشگاه‌های مهم راه پیدا می‌کند، سرمایه و حتی جز بیت المال ملت ایران است که باید از آن‌ها حفاظت کنیم.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در عین حال بیان کرد: البته از دانشجویان عزیز انتظار می‌رود که اولین دغدغه آن‌ها تحصیل باشد، چون کشور و همه مسولان منتظرند که دانشجویان کشور را تحویل گرفته و اداره کنند؛ اداره آینده کشور بر عهده دانشجویان است پس از تحصیل باز نماند.

منادی ادامه داد: دانشجویان حرف هایشان را آزادانه در داخل محیط دانشگاه بیان کنند، روسای دانشگاه‌ها هم مکلف هستند خودشان در تجمعات حضور یافته و با دانشجویان صحبت کنند کما اینکه در چندین دانشگاه روسای دانشگاه‌ها با دانشجو صحبت کردند که نمونه آن دانشگاه تبریز بود که خیلی اثرگذار بود، دانشجویان گوش کرده و عمده آن‌ها از تجمع منصرف شده و سر کلاس هایشان حاضر شدند. در دانشگاه‌های دیگر هم باید این اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: دانشگاه محل تولید انسان است و سرنوشت کشور در دانشگاه رقم می‌خورد؛ امیدواریم از این به بعد هم استاد و هم دانشجو جایگاه خود را بداند که چه جایگاه بلندی دارد. جامعه و حاکمیت برای دانشجو و دانشگاه ارزش و جایگاهی خاص قائل باشد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره لزوم ایجاد فضایی در دانشگاه‌ها برای بیان اعتراضات گفت: این فقط برای دانشجویان نیست چه اینکه پیش از این «خانه گفت‌گوی ملی» تصویب شده بود، اما فعال نبود و باید فعال شود. درمان خیلی درد‌های جامعه در حوزه‌های مختلف به خصوص فرهنگی را «گفتگو» می‌دانیم البته باید مشکلات معیشتی مردم هم رفع شود و دولت جلوی گرانی‌ها را بگیرد.

وی با بیان اینکه باید قیمت کالا‌های اساسی همچون گوشت و مرغ و برنج به قبل برگردد، گفت: انتظار مردم رفع مشکلات معیشتی است که دولت هم با درآمدهایش می‌تواند این کار را انجام دهد. از جمله آن افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان است که دو فوریت این لایحه امروز در مجلس تصویب شد.