روز حافظ | در حافظه‌ات چقدر «حافظ» حفظی؟

طیبه ثابت - شاید شما هم این شعر را شنیده باشید: «تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد/ وجود نازکت آزرده‌ی گزند مباد// سلامت همه آفاق در سلامت توست/ به هیچ عارضه، شخص تو دردمند مباد»

هیچ می‌دانید این شعر که به صورت یک ضرب‌المثل درآمده است و همه از آن استفاده می‌کنند، سروده‌ی شاعر بزرگ قرن هشتم ایران، حافظ شیرازی، است که امروز در تقویم به نام او نامگذاری شده است؟

من هم به دلیل اینکه سالم و تندرستم و توانستم تابستان را خوب بگذرانم و به سال تحصیلی جدید برسم، خیلی خدا را شکر می‌گویم.

راستی امروز در مدرسه درس ادبیات فارسی داریم و من خیلی خوشحالم. می‌دانید چرا؟ زیرا می‌توانم در کلاس، شعر‌های حافظ را بی‌اشتباه از حفظ بخوانم و معلممان را شاد کنم.

در خانه‌ی بیشتر ما ایرانی‌ها همیشه یک جلد دیوان حافظ را می‌توان یافت. خیلی‌ها در دنیا اشعارش را حفظ هستند و بعضی‌ها بهترین هدیه‌شان به دیگری یک دیوان کوچک حافظ است.

خوب است بدانید حافظ یکی از ارکان شعر فارسی و محبوب‌ترین شاعر در میان فارسی‌زبانان است و دیوان او از پرخواننده‌ترین دیوان‌های شعر و آینه‌ی فرهنگ و تمدن قوم ایرانی به شمار می‌رود.

درباره‌ی زندگی و شعر حافظ، کتاب‌ها و مقاله‌های فراوانی نوشته شده است.

من هم به پیشنهاد مادرم، در تابستان ۲۰ غزل معروف حافظ را حفظ کردم. پس از حفظ شعر‌ها احساس خیلی خوبی پیدا کرده‌ام و جا‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنم.

بگویید ببینم! شما به عنوان یک نوجوان ایرانی، چند غزل از حافظ را از بر هستید؟