قطعنامه‌ ضدروسی سازمان ملل| ۱۴۳ کشور همه‌پرسی الحاق مناطقی از اوکراین به روسیه را به رسمیت نشناختند

به گزارش شهرآرانیوز، مجمع عمومی سازمان ملل شب گذشته، چهارشنبه، قطعنامه‌ای ضدروسی را تصویب کرد که در آن همه‌پرسی در دو جمهوری دونتسک و لوهانسک و در مناطق خرسون و زاپروژیا را به رسمیت نشناخته و محکوم کرده است.

این ابتکار توسط ۱۴۳ کشور مورد حمایت قرار گرفت، پنج کشور - فدراسیون روسیه، بلاروس، سوریه، کره شمالی، نیکاراگوئه با آن مخالفت کرده و ۳۵ کشور دیگر نیز به آن رای ممتنع دادند.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، پیش نویس این قطعنامه را تحریک آمیز خواند. به گفته وی، چنین موضع گیری می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک احتمالی برای حل و فصل اوضاع را تضعیف کند.

این دیپلمات افزود که این سند آغشته به استاندارد‌های دوگانه زشتِ غربی است.

به گفته وی، غرب یک کمپین باج خواهی علیه سایر کشور‌ها به راه انداخته تا آن‌ها را مجبور کند به قطعنامه مورد نظر آن‌ها رأی دهند.

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز یادآور شد، نتایج رای گیری در مجمع عمومی این سازمان در خصوص قطعنامه محکومیت همه پرسی در مناطق آزاد شده در اوکراین، گواه قهقرایی دیپلماسی جهانی است.  

وی در توییتر خود نوشت: «این یک "دموکراسی به زور اسلحه" با بازی آشکارا ناصادقانه در تبانی با رئیس مجمع عمومی بود؛ و چنین اقدامی این برای سازمان ملل بسیار بد و ناشایست است.»

به گفته پولیانسکی، حدود ۴۰ کشور شرکت کننده در مجمع عمومی سازمان ملل تحت فشار آشکار کشور‌های غربی قرار گرفتند.