وزیر صمت: دنبال تولید خودروی ایرانی در ارمنستان هستیم| کاهش عوارض ترانزیت در دستور کار است

به گزارش شهرآرانیوز، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ارمنستان از کشور‌های همسایه ماست، گفت: این کشور به لحاظ تاریخی در ابعاد فرهنگی و اجتماعی قرابت‌های بسیار زیادی با ما دارد و در حوزه سیاسی کاملا ما با کشور ارمنستان هماهنگ هستیم، اما روابط اقتصادی تا این سطح روابط تاریخی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی رشد نکرده است.

وی ادامه داد: سفری در اسفند ماه سال گذشته به ارمنستان داشتم، با چند تن از وزرا از جمله وزیر اقتصاد و نخست وزیر ارمنستان دیدار داشتیم. در آن نشست و سفری که به ارمنستان انجام شد، ۲۲ حوزه کاری مشخص شد و یک نماینده تعیین کردیم و یک نماینده هم آن‌ها تعیین کردند و خوشبختانه این دو نفر با همدیگر به طور پیوسته و تنگاتنگ کار را جلو می‌برند. در جلسه امروز یک گروهی از نمایندگان مجلس ارمنستان بودند که به عنوان گروه دوستی مجلس ارمنستان و ایران تشریف آورده بودند و ما یک دور کار قبلی را مرور کردیم. برای آن‌ها قابل توجه بود که کار‌ها خوب پیش می‌رود.

وزیر صمت افزود: روی چند زمینه تاکید داشتند، یکی از زمینه‌ها این بود که خودرو‌های ایرانی در ارمنستان تولید شوند، البته این خواسته را قبلا هم مطرح کرده بودند و این کار را ما پیگیری می‌کنیم. در موضوعات دیگری مثل اینکه شرکت‌های ایرانی به آنجا بروند و خدمات فنی مهندسی انجام دهند. اخیرا یک پروژه و مناقصه بسیار بزرگ عمرانی و راه سازی در ارمنستان آغاز شده و شرکت‌های ایرانی هم شرکت کردند.

فاطمی‌امین در پایان سخنان خود اظهار داشت: در حوزه‌های معدنی کار‌هایی آغاز شده و گروه‌هایی از شرکت‌های ایرانی به آنجا رفتند و ذخایر را شناسایی کردند و کار جلو می‌رود. در مورد عوارض ترانزیت حمل و نقل، این دالان شمال و جنوب بسیار اهمیت دارد ما الان در چندین مسیر این را پیگیری می‌کنیم. یکی از این مسیرها، مسیر ارمنستان است که هم برای ما اهمیت دارد هم برای ارمنستان و با کشور‌های شمالی ارمنستان مثل گرجستان، بلاروس و روسیه اهمیت دارد. در مورد این صحبت کردیم که عوارض را کاهش بدهیم.