موافقت مجلس با اصلاح لایحه موافقت‌نامه بین ایران و قزاقستان در زمینه معاضدت‌های حقوقی

به گزارش شهرآرانیوز، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۴ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی با کلیات آن موافقت کردند.

بر اساس ماده‌واحده اصلاح شده،  لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی مشتمل بر یک مقدمه و سی ماده به شرح پیوست تصویب و به دولت اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

تبصره- رعایت اصول هفتاد و هفتم (۷۷)، یکصد و بیست وپنجم (۱۲۵) و یکصد و سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، الزامی است.

در ماده ۱ اصلاح شده، محدوده معاضدت حقوقی متقابل

۱- طرف‌ها بر اساس مفاد این موافقتنامه، معاضدت حقوقی متقابل در امورمدنی را در موارد زیر به یکدیگر ارائه خواهند داد:

الف) ابلاغ اوراق.

ب) گردآوری و انتقال ادله.

پ) احضار شاهد و کارشناس.

ت) شناسایی و اجرای تصمیمات قضایی و آرای داوری.

ث) تبادل اطلاعات و مستندات حقوقی.

ج) هر شکل دیگری از معاضدت حقوقی که مطابق با قانون داخلی طرف درخواست‌شونده ارائه شود؛

۲ - اصطلاح «پرونده‌های مدنی» در این موافقتنامه، شامل امور مدنی، خانوادگی و ازدواج، کسب و کار، تجارت و کار خواهد بود مگر اینکه به‌گونه دیگری مقرر شده باشد.

بر اساس ماده ۲۵ اصلاح شده؛ شناسایی و اجرای آرای داوری

هر یک از طرف‌ها باید آرای داوری صادره در قلمرو طرف دیگر را مطابق با «معاهده (کنوانسیون)» شناسایی و اجرای آرای داوری خارجی مصوب ۲۰ خرداد ۱۳۳۷ (۱۰ ژوئن ۱۹۵۸) در نیویورک یا در مواردی که «معاهده (کنوانسیون)» مزبور قابل اجرا نباشد، طبق قانون داخلی طرف درخواست شونده، شناسایی و اجراء کند.