کتاب خوانی و اشتهایی که باید افزایش یابد
علی اکبر سبزیان

سؤال این است که مردم را در عصر فناوری و استفاده بی رویه از فضای مجازی چطور می‌توان به سوی کتاب و کتاب خوانی هدایت کرد؟ دراین راستا امروزه کتابخانه‌های عمومی با تغییر کاربری از حالت سنتی صرف امانت کتاب و سالن مطالعه به سوی فرهنگ سرا‌های اجتماعی، پایگاه‌های مردمی و آموزشگاه‌های غیررسمی درحال حرکت هستند. این تغییر کاربری با برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع کتاب محور، همین هدف افزایش اشتهای کتاب خوانی را در نظر دارد.

کتابخانه‌های عمومی با شعار «ایرانی دانا و توانمند» در نظر دارند باتوجه به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد «ایرانی کتاب خوان» و با درنظرگرفتن سلیقه و نیاز جامعه، برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی مانند معرفی کتاب در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی تدارک ببینند.

همچنین، مشارکت کتابخانه‌ها در برگزاری دوره‌های آموزشی فردی و اجتماعی، آیین رونمایی کتاب با حضور نویسندگان، برگزاری محافل ادبی با حضور شاعران بومی و مشارکت و حضور در مناطقی از کشور که درگیر حوادث غیرمترقبه طبیعی شده اند و... ازجمله این اقدامات است.

این برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی آموزشی برای گروه سنی و اقشار مختلف جامعه ازجمله زنان خانه دار، کودکان و نوجوانان و سالمندان با محوریت کتاب و با هدف هدایت آنان برای دریافت پاسخ‌های صحیح و مناسب از معتبرترین منابع اطلاعاتی یعنی کتاب برگزار می‌شود.

دراین میان، نباید فراموش کنیم که بدون شک توانمندی، آگاهی و ارتقای فرهنگ عمومی هر جامعه‌ای در گرو نسل کودک و نوجوان آن است. کتابخانه‌های عمومی نیز با راه اندازی بخش کودک سعی می‌کنند کودکان را که به عنوان وفادارترین مخاطبان کتابخانه‌های عمومی شناخته شده اند، بار دیگر با کتاب و کتاب خوانی آشتی دهند.

این تلاش در راستای اجرای برنامه‌های متنوعی مانند مسابقات کتاب خوانی، جشنواره‌های قصه گویی، نشست‌های کتاب خوان، معرفی و خوانش کتاب و... باتوجه به نیاز و سلیقه کودکان تا امروز ادامه داشته است. البته در این مسیر نباید از نقش خانواده ها، مسئولان و مدیران نیز غافل بود. در خانواده‌ای که والدین آن کتاب خوان باشند و در جامعه‌ای که مسئولان آنان کتاب خوان و دغدغه‌مند حوزه کتاب و کتاب خوانی باشند، بی شک مردم نیز بیشتر به این موضوع توجه خواهند کرد.

همچنین، راه اندازی نخستین پیش خوان کتاب خوان و هفت کتابخانه سیار در مناطق روستایی کم برخوردار و دورافتاده بدون کتابخانه، برای اجرای عدالت اجتماعی و فرهنگی و در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی ازجمله اقداماتی است که اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با هدف ارائه خدمات کتابخانه‌ای یکسان و ایجاد ارتباط و انس عموم مردم با کتاب و کتاب خوانی در چند سال گذشته انجام داده است.