علیرضا زاکانی: نوع نگاه به شهرداری‌ مهمترین مانع در شهرداری‌ها است
مهدی بی باک

به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه یکصد و چهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلان‌شهر‌های کشور در گفتگو با شهرآرانیوز گفت: در این جلسات مسائلی که مطرح می‌شود برای این است که شهرداری‌ها هم بتوانند اختیارات ارائه خدمت در جهت آبادانی و پیشرفت شهر‌ها را افزایش دهند و هم بتوانند از پشتیبانی‌های دستگاه‌های کشور در حوزه اجرایی و قانون گذاری و قضایی نهایت بهره را ببرند و هم فرصت‌های جدیدی را خلق کنند که در جهت سرعت دادن خدمت بهره بگیریم.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه موانعی هم وجود دارد، تصریح کرد: موانعی وجود دارد که ناظر به آن موانع امروز گفتگو شد و اقداماتی که مجلس شورای اسلامی در دستور کار دارد، هم ناظر به شهرداری‌ها و هم شورای شهر و هم ابعاد مختلفی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به مردم بر میگردد صحبت شد.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: امیدوارم بتوانیم بعد از این جلسات و جلساتی که با معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور و سایر مسئولان دولتی داشتیم و امکانی که در پی این جلسات گرفته می‌شود خدمت شایسته برای مردم ارائه دهیم.

وی خاطر نشان کرد: نوع نگاه به شهرداری مهمترین مانع در شهرداری‌ها است که رئیس مجلس شورای اسلامی هم به آن اشاره کردند. خیلی‌ها به نوع خدمتی که در مجموعه شهردای و شورا‌های شهر ارائه می‌شود، رسمیت نمی‌دهند و همچنین به اصل صد تا صد و شش قانون اساسی بی توجهی می‌کنند؛ لذا تصحیح این نگاه برای مان مهم است.

زاکانی تصریح کرد: استیفای حقوق و چارچوب‌هایی که قانون به آن تاکید کرده از اهمیت بالایی برخوردار است و جبران خلا‌هایی که وجود دارد نیز مهم است.

شهردار تهران ادامه داد: اقتضای نیاز شهر‌ها چیزی و امکاناتی که برای آن هزینه می‌کنیم، چیز دیگری است. به عنوان مثال در حوزه بهره‌مندی کلانشهر‌ها در زمینه حمل و نقل اگر شش هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده، این مبلغ برای فقط ۴.۵ کیلومتر مترو تهران است. در مقایسه با نیاز مواجه‌ای که صورت می‌گیرد غیر منطقی است.
به گفته شهردار تهران، شهرداری‌ها باید از طریق مولد سازی امکانات و مشارکت از مردم بهره بگیرند. اگر این اتفاق رخ دهد زودتر به اهداف‌مان می‌‎رسیم و هم سرمایه گذار منتفع می‌شود و هم مردم از خدمات استفاده می‌کنند.