مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی:
تا سال ۱۴۰۵ هیچ دشتی نباید کسری مخزن آب در استان خراسان داشته باشیم
به گزارش شهرآرانیوز، محمد علایی افزود: هم‌اکنون در حوزه آب با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم و درحال حاضر از ۳۷ حوضه آبریز استان خراسان رضوی ۳۴ حوضه، بحرانی است و سطح آب‌های زیرزمینی در این استان همچنان در حال افت است.
 
وی افزود: ما اجازه نخواهیم داد از دشت‌های ممنوعه اضافه برداشتی انجام شود و اگر قبول داریم که آب، اساس حیات بشر است باید قدر آن را بدانیم.

وی اضافه کرد: درحال حاضر ۹۰ درصد حجم آب در خراسان رضوی از طریق چاه‌های آب این استان تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: تعداد کل چاه‌های آب کشاورزی، شرب و صنعت فعال در خراسان رضوی  ۱۶ هزار و ۵۱۳ حلقه است که ۱۰ هزار و ۱۰۰ حلقه از این تعداد چاه آب مختص بخش کشاورزی استان است.

علایی افزود: سند سازگاری با کم‌آبی یکی از دستاورد‌های شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در سطح کشور به شمار می‌رود و تشکل‌های کشاورزی نقش پررنگی در اجرای این سند دارند.
 
وی خاطر نشان کرد: امروز مدیریت بحران آب استان خراسان رضوی به عهده مردم است و مردم باید از آن صیانت کنند لذا تشکل‌های کشاورزی باید در فرآیند مدیریتی وارد شوند.

درحال حاضر سهم متوسط منابع آب زیرزمینی در کل تامین آب استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی ۸۰ درصد است.

 به خاطر وجود برداشت‌های بی رویه آب از منابع زیرزمینی ظرف سه دهه اخیر یک میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب از منابع آب‌های زیرزمینی خراسان رضوی برداشت شده است و اکنون این استان بحرانی‌ترین آب‌های زیرزمینی کشور را به خود اختصاص داده است.
 
منبع: ایرنا