۲۰ درصد افزایش در تولید محصول پسته خراسان رضوی

جاودانی|شهرآرانیوز، علی جعفری روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود: میزان تولید سالیانه پسته در استان بین ۵۰ تا ۷۰ تن پسته خشک است که در امسال باهمت و تلاش مضاعف پسته کاران استان و مشاوره کارشناسان از سطح زیرکشت ۸۴ هزار هکتار سطح باغات بارور استان به میزان ۶۵ هزارتن پسته خشک بدست آمده است.
وی ادامه داد: این میزان تولید ۲۰ درصد رشد دارد درحالی که طی امسال به شدت با شرایط نامساعد جوی از قبیل کاهش شدید نزولات آسمانی، نوسانات دمایی، تنش‌های سرمایی اول فصل و باد و طوفان مواجه بودیم.
این مسوول اظهار کرد: این استان با برخورداری از ۲۵ درصد سطح زیرکشت پسته و ۲۳ درصد تولید محصول کشور، جایگاه دوم را در بین استان‌های تولیدکننده پسته به خود اختصاص داده است.
وی افزود: از مجموع کل سطح زیرکشت باغات پسته استان ۷۰ درصد بارور و ۳۰ درصد غیر بارور می‌باشد.
جعفری مهمترین ارقام پسته استان را شامل بادامی سفید، اکبری، احمداقایی، کله قوچی و فندقی دانست که از مهم‌ترین ارقام تجاری پسته کشور و با بهترین کیفیت و عملکرد بالاتر نسبت به سایر استان‌ها تولید میشود.
معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهارکرد: کشت و تولید پسته در اکثر شهرستان‌های استان بجز چهار شهرستان انجام میشود.
وی ادامه داد: شهرستان‌های مه ولات، خوشاب، بردسکن، رشتخوار و گناباد به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم این محصول در استان را دارا هستد و سایر شهرستان‌ها نظیر بجستان، سبزوار، خلیل آباد، تربت حیدریه، تربت جام، تایباد، مشهد نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.