آمار تکان دهنده کودکان کار و خیابان در مشهد | ۷۰ درصد کودکان کار از اتباع هستند
علی صمدی جوان

به گزارش شهرآرانیوز، سازمان بهزیستی به عنوان بزرگترین سازمان اجتماعی در قانون، متولی رسیدگی به امور کودکان کار و خیابانی است و بر اساس قانون حمایت از اطفال مصوب سال ۹۹ موظف است با همکاری دستگاه‌ها نسبت به شناسایی، جذب، حمایت و توانمندسازی این کودکان اقدام کند و به منظور کاهش کودکان کار در چهارراه‌ها و خیابان‌ها باید خانواده‌های آن‌ها توانمند شوند.

محمد غفاری کارشناس مسئول آسیب‌های اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در همین رابطه به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: براساس طرح غربال و شناسایی کودکان کار و خیابان که از آبان ۱۳۹۹ تا آبان ۱۴۰۱ صورت گرفته است، تاکنون ۱۱۸۷ کودک کار شناسایی و پذیرش شده اند.

وی ادامه داد: این آمار براساس طرح‌های شناسایی است و رقم بالایی محسوب می‌گردد؛ اما بدین معنا نیست که تعداد کودکان در سال‌های پیش از طرح مذکور پایین بوده است.

غفاری افزود: رده سنی کودکان شناسایی شده، از ۷ تا ۱۸ سال است که بیشترین آمار مربوط به کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال با ۶۰ درصد و ۷ تا ۱۲ سال با ۴۰ درصد می‌باشد و در آمار‌های فعلی، رده سنی ۰ تا ۶ سال نداشته ایم.

کارشناس مسئول آسیب‌های اجتماعی یادآور شد: بر طبق همین آمار، ۷۰ درصد کودکان را اتباع و به ویژه افغانستانی‌ها تشکیل می‌دهند و ۳۰ درصد نیز ایرانی هستند.

غفاری با اشاره به مراکز حمایتی مربوط به این کودکان توضیح داد: در مشهد ۳ مرکز مرتبط با کودکان کار و خیابان داریم؛ یک مرکز شناسایی و غربال، یک مرکز نگهداری با ظرفیت ۳۰ نفر و یک مرکز حمایتی آموزشی روزانه که خدمات روان درمانی و مددکاری به کودکان ارائه می‌دهد. مرکز نگهداری از کودکان با ظرفیت ۳۰ نفر، ویژه نگهداری ۲۱ روز و بیشتر است که بنا به گزارش مددکار و بررسی پرونده کودکار کار انجام می‌گیرد و جمعیت آن از عدد اعلامی تجاوز نخواهد کرد.

وی عنوان کرد: از مجموع عدد یاد شده شناسایی کودک کار و خیابان، تنها ۴۸ نفر از آنان دختر و مابقی پسر هستند. متاسفانه در میان کودکان اتباع، بسیاری از آنان مدارک شناسایی هویتی یا کارت آمایش سرزمین ندارند و همین سبب می‌شود تا نتوانیم خدمات مادی به آنان ارائه دهیم. اما خدمات مددکاری و امکان اجازه تحصیل براساس دستور معاون محترم دادستان در مدارس مهیا می‌باشد.

غفاری با اشاره به اماکن تجمع این کودکان تصریح کرد: عمده شناسایی‌های صورت گرفته توسط پلیس انجام می‌گیرد. این کودکان از چهارراه‌ها و پاتوق‌های انبار ضایعات شناسایی و جمع آوری می‌شوند. چهارراه‌ها و معابر پرترددی ماندد: خیام، فرامرز عباسی، معلم، آزادشهر، وکیل آباد، هاشمیه و هنرستان، مهم‌ترین اماکن شهری‌ای هستند که بیشترین آمار شناسایی کودکان کار را دارند.