انتشار کتاب «امامت، طرح حکومتی شیعه»

به گزارش شهرآرانیوز؛ «امامت، طرح حکومتی شیعه» عنوان کتابی از مرحوم صفایی حائری است که به تازگی توسط انتشارات لیلة القدر، تدوین، تنظیم و منتشر شده است.

این کتاب که از دست‌نوشته‌های مرحوم آیت الله علی صفایی حائری در اوایل دهه ۶۰ است، در سه فصل، تدوین شده و در دسترس علاقه‌مندان قرارگرفته است.

در فصل اوّل کتاب، ضرورت نیاز به حکومت و حاکم و ملاک انتخاب حاکم، به‌عنوان یک طرح کلی در تمام جوامع بشری، مورد بررسی قرار گرفته است. در این فصل، یک حکومت پایدار و آزاد، اینگونه توصیف شده است:

«حکومتی که پایدار و حقیقی و آزاد می‌اندیشد، باید به روشنفکری و روشندلی بیندیشد؛ با معارف و آگاهی‌ها روشنفکری بیاورد و با همین معارف و شناخت‌ها عشق و ایمان و روشندلی بیاورد و به شکوفا کردن استعداد‌ها و خلق کریمه بپردازد و جامعه انسانی را پایه‌ریزی کند و در این جامعه به پاسداری و پرستاری و آموزگاری و به تعلیم و تربیت و تزکیه و به روشندلی و روشنفکری برخیزد. در این سطح از امنیت و رفاه، شکوفه‌های کوچکِ این استعداد‌ها شکفته، آگاه و روشن هستند.»

نویسنده پس از تبیین نیاز جوامع مختلف به حکومت در فصل دوم از کتاب، ابتدا طرح حکومت اسلام و ملاک انتخاب حاکم اسلامی، براساس آیات و روایات را توضیح داده است و سپس امامت را به‌عنوان طرحِ ویژه‌ی حکومت اسلام معرفی می‌کند و مهم‌ترین عامل در تداوم طرح امامت را فراهم کردن یاور برای رهبر حکومت شیعی می‌داند و نتیجه‌ی جدایی از این طرح را تجزیه و انحطاط حکومت اسلامی، اعلام کرده است. در قسمتی از این فصل، می‌خوانیم:

«آیا طرح حکومت اسلامی شیعه می‌تواند عملی شود و آیا این طرح به درد امروز می‌خورد؟ و اگر راستی این طرح برای امروز هم هست، پس وظیفه ما چیست و برنامه کدام است؟ باید بگوییم اگر ما بخواهیم حکومت اسلامی با آن هدف وسیع را پیاده کنیم، راهی برای پیاده کردن آن جز از راه شیعه و با طرح شیعه نیست؛ و در اینجا می‌یابیم که هیچ طرح دیگری عملی نیست و مفید نیست.»

در آخرین فصل از این کتاب که عمدتاً با نگاهی تاریخی، تدوین شده است، زمینه‌های ولایت امام علی علیه السلام و تعامل دیگران با ایشان، پس از رحلت رسول اکرم صلی الله علیه وآله، و برنامه‌ها و مشکلات حکومت علوی، مورد تحلیل قرار گرفته است. نویسنده، موقعیت علی علیه السلام، پس از رسیدن به خلافت را اینچنین توصیف می‌کند:

«علی بر جامعه متلاشی و این کشتی به غرقاب نشسته، حکومت را آغاز می‌کند. این از یک طرف؛ و در طرف دیگر، هدف حکومتی وسیع علی و وظیفه‌های بزرگ او قرار دارند. راستی چگونه می‌توان این‌همه فاصله را طی کرد؟ چگونه می‌توان این واقعیت موجود را به آن حقیقت مطلوب رسانید؟ و چگونه می‌توان از واقعیت و حقیقت پل زد؟ راستی این پا‌های شکسته در هوس، چگونه می‌تواند این بار‌های سنگین و این رسالت‌های بزرگ را به دوش بکشد؟ این مشکل فقط در خور روح بزرگ و همت عالی و شخصیت عظیم علی است.»

در این کتاب، نویسنده تلاش کرده است تا برای اهل اندیشه، روزنه‌ای نو نسبت به مبانی و مشکلات حکومت شیعه، باز کند تا ویژگی‌های حاکم و حکومت اسلامی، مشخص شود.

انتشارات لیلة القدر کتاب «امامت، طرح حکومتی شیعه» را با قیمت ۴۶ هزار تومان منتشر کرده است.

منبع: تسنیم