معلمان چگونه می‌توانند فرهنگ کتاب‌خوانی را ترویج کنند؟ | از دانش‌آموزان کتاب‌خوان تا جامعه کتاب‌خوان

مترجم: عادل نجفی | شهرآرانیوز؛ بدون تردید معلمان بازتاب‌دهندگان افکار و آینده نسل‌های مختلف هر جامعه هستند. آن‌ها پیوسته درحال تلاش برای انتقال مفاهیمی فراتر از محتوای کتب درسی و امتحانات هستند. ایجاد ارتباطات و گفتگو شاید از مهم‌ترین نکات این آموزش‌ها باشد. از پیش‌زمینه‌های مؤثر در موفقیت در این مسیر، ترویج مطالعه و فرهنگ کتاب‌خوانی است. معلمان می‌توانند با استفاده از چهار راهبرد، دانش‌آموزان را به مطالعه بیشتر تشویق کنند.

اول. اشتراک‌گذاری

معلمان می‌توانند ساعت مشخصی در هفته را برای به‌اشتراک‌گذاری مطالعات پیشین خود با دانش‌آموزان اختصاص دهند. برای مثال دوشنبه‌های کتاب یا ساعت مطالعه فرصت‌هایی هستند برای انتقال خلاصه‌ای از کتاب‌هایی که معلمان خوانده‌اند به دانش‌آموزان تا در قالب روابط دوستانه میان استاد و شاگرد، دانش‌آموزان را به مطالعه بیشتر تشویق کنند. اشتراک‌گذاری کتاب‌های مطالعه‌شده با دانش‌آموزان نیز گام بعدی ارائه شفاهی محتوای کتاب‌هاست.

دوم. هم‌خوانی

اگر اختصاص زمان ویژه در هفته به گفتگو درباره کتاب‌های مطالعه‌شده با استقبال دانش‌آموزان روبه‌رو شود، گام بعدی می‌تواند هم‌خوانی باشد. در این شیوه، معلمان با اختصاص زمان مشخصی در طول هفته ترجیحا به‌صورت روزانه، کتاب مدنظرشان را با دانش‌آموزان در کلاس می‌خوانند. این امر را به‌عنوان سرمایه‌گذاری در فرصتی در نظر بگیرید که دانش‌آموزان بدون نگرانی از نمره یا پیروی از یک چارت آموزشی مشخص، به مطالعه بیشتر ترغیب می‌شوند.

سوم. آزاد باش

برای جذابیت بیشتر وقت مطالعه، به دانش‌آموزان اجازه دهید خارج از روند‌های روزمره مدرسه فعالیت کنند. به‌طور معمول، دانش‌آموزان موظف‌اند در طول ساعت آموزشی پشت میز خود باشند. در ساعت مطالعه به آن‌ها اجازه بدهید لبه سکوی جلو کلاس، کنار دیوار یا با تکیه به در ورودی کلاس کتابشان را مطالعه کنند یا درباره موضوع ساعت مطالعه بحث کنند.

چهارم. ملاقات

اگر مدرسه شما سالن مطالعه مجزایی دارد، بدون تردید بهترین محل برای برگزاری زنگ مطالعه در آنجاست. اگر در شهر شما نویسندگان مشهور یا کمترشناخته‌شده‌ای حضور دارند، از آن‌ها دعوت کنید تا نوشته‌هایشان را برای دانش‌آموزان روایت کنند. این امر نه‌تن‌ها مهارت ارتباط را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند، بلکه برای نویسندگان کمترشناخته‌شده نیز فرصت ظهور و بروز ایجاد می‌کند.

بدون تردید اجرای هر یک یا همه این گام‌ها به‌سادگی امکان پذیر نیست؛ بنابراین معلمان باید روی ابتکار عملشان برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی حسابی ویژه باز کنند. شما بهتر از هر مسئول بلندپایه‌ای دانش‌آموزانتان را می‌شناسید و به همین دلیل هر گام و اقدام هرچند کوچک شما می‌تواند زمینه‌ساز تحولاتی شگرف در آینده یک سرزمین باشد.

منبع:
https://teachbetter.com