چطور در تلویزیون بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را فورکی (4K) ببینیم؟ + راهنما
کاظم کلانتری

به گزارش شهرآرانیوز - شبکه «فراتر» به‌عنوان اولین شبکه ایرانی با فناوری ۴K HDR از سال  ۹۹ به صورت آزمایشی آغاز به کار کرده و اخیرا برنامه‌های متنوع‌تری به کنداکتور آن اضافه شده است. پخش آزمایشی این شبکه از طریق ماهواره بدر ۵ آغاز شد و همچنین به صورت زمینی در تمامی ۳۱ مرکز استان با تلویزیون یا گیرنده‌های ۴K قابل دریافت است.

شبکه IRIB UHD اولین شبکه فارسی زبان جهان با کیفیت ۴K و فناوری رنگی HDR است، این مجموعه توسط کارشناسان فنی رسانه ملی با حفظ کیفیت از SDR به HDR تبدیل شد. همچنین این شبکه قابلیت پخش صدای دالبی را هم داراست.

آموزش تماشای شبکه ۴K «فراتر» روی تلویزیون/ فرکانس شبکه فراتر

اما این شبکه را چگونه می‌توان دریافت کرد؟ شبکه «فراتر» بر روی تمامی تلویزیون‌ها قابل‌پخش نیست و برای دسترسی به این شبکه باید تلویزیون شما از قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی برای دریافت شبکه ۴K پشتیبانی کند.

برای دریافت این شبکه، گیرنده تلویزیونی شما باید ۴K باشد و امکان دریافت DVB-T۲ و کدک HEVC ۱۰bit را داشته باشد. همچنین این شبکه از فناوری HDR HLG بهره می‌برد که گیرنده می‌بایست این امکان را نیز باید پشتیبانی کند.

بعد از اینکه از مشخصات تلویزیونتان مطمئن شدید در تنظیمات، جستجوی شبکه به صورت دستی یا اتوماتیک را بزنید تا HDR HLG به لیست شبکه‌هایتان اضافه شود.

محتوای شبکه IRIB UHD ترکیبی از مستند، پویانمایی و کلیپ‌های جذاب از طبیعت باکیفیت ۴K است و مسابقات زنده ورزشی و فیلم‌های سینمایی را هم شامل می‌شود. هر ۶۲ بازی جام جهانی ۲۰۲۲ به صورت زنده از شبکه فراتر با کیفیت ۴ K-HDR پخش می‌شود و به صورت خلاصه در نیم ساعت، دو روز پس از پخش اصلی بازی، تکرار خواهند شد. تکرار کلیه بازی‌ها در ساعات اولیه روز و به ترتیب در ساعات هفت، هشت و ۳۰ دقیقه، ۱۰ و ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح خواهد بود.

این شبکه ۴K هم از طریق ماهواره بدر ۵ با موقعیت ۲۶ درجه شرقی و فرکانس ۱۲۳۲۲ عمودی و هم در کانال‌یابی در شهر‌های مختلف طبق جدول زیر در کانال UHF دریافت می‌شود.

چطور در تلویزیون بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را ۴K ببینیم؟ + راهنما

شبکه «فراتر» فعلا در مراکز استان‌ها و چند شهر دیگر دریافت می‌شود، اما به زودی شهر‌های دیگر نیز امکان دریافت شبکه فراتر را خواهند داشت. توجه داشته باشید که به دلیل پهنای باند موردنیاز شبکه ۴K باید از آنتن مرغوب استفاده کنید؛ آنتن‌هایی که اکتیو هستند، توانایی بیشتری برای دریافت این شبکه دارند.

این شبکه تلویزیونی پس از مطالعات فراوان متخصصین رسانه ملی، با کیفیت UHD (۲۱۶۰P) یا به اصطلاح ۴K با فناوری رنگی WCG و HDR-HLG، با فناوری صدای محیطی چند کاناله و فناوری فشرده‌سازی HEVC Main ۱۰ (۱۰ بیتی) و نرخ فریم ۵۰ در ثانیه راه‌اندازی شده که بالاترین سطح استاندارد‌های حال حاضر پخش برودکست را در جهان داراست.