رئیس کانون جواهرات و گوهرسنگ‌های ایران: مشهد قطب طراحی جواهرات در کشور است

محمدجواد پیش‌بین، در نشست خبری به مناسبت اختتامیه بزرگترین مسابقه طلا و جواهر کشور مقارن با هشتمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، جواهر، نقره و گوهرسنگ‌ها در مشهد که در هتل سی نور برگزار شد،  اظهار کرد: تنها خوشه صنعتی جواهرات در کشور در مشهد است که به تایید شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز رسیده است.  در تهران خوشه طلا وجود دارد که چندان موفق نبوده و در اصفهان خوشه طلا داریم که به جمع‌بندی کامل نرسیده است. خوشه صنعتی جواهرات جز خوشه‌های زنده بوده و این خوشه دائما در حال توسعه است. مشهد قطب طراحی جواهرات در کشور محسوب شده و دوره‌های آموزشی متعددی در آن برگزار می‌شود.

وی افزود: به جرات می‌توان گفت جواهرسازی در هیچ جای ایران کیفیتی مشابه مشهد ندارد و این کیفیت قابل رقابت با تمام جهان است؛ بنابراین این مساله نقطه عطفی برای صنعت جواهر سازی  مشهد است.

دبیر مسابقه ملی طراحی طلا و جواهر درخصوص برگزاری بزرگترین مسابقه طلا و جواهر کشور در مشهد بیان کرد: بعد از چندین سال آموزش طراحی جواهرات اکنون با برگزاری این مسابقه قرار است تا پتانسیل سنجی انجام و طراحان برای هم افزایی بیشتر در کنار هم جمع شوند. در این مسابقه بیش از ۱۰۰۰ طرح به دبیرخانه رسیده است و در چند روز آینده طرح‌ها جمع بندی و توسط هیات داوری سنجیده خواهد شد. داوری در این مسابقه به صورت آنلاین صورت خواهد گرفت.

لزوم حل مشکلات صادارتی صنعت طلا و جواهر و توسعه پایدار در این صنعت

پیش‌بین درباره صادارت طلا و جواهر و مشکلات آن تصریح کرد: در اواخر دولت قبل کمیته‌ای به نام ستاد توسعه جواهرات و گوهر سنگ‌ها در ایمیدرو تاسیس و جلسات زیادی برگزار شد که در نهایت منجر به ایجاد سند توسعه گوهرسنگ‌ها شد، اما در آن سند بخش جواهرات نیز دیده شده است و به دولت قبلی تقدیم شد. نگاه این سند توسعه نگاه صادارتی بوده است. در بحث صادارت به خصوص در زمینه طلا و جواهر مشکلات عدیده‌ای داریم و تصور می‌شود که طلا و جواهر با بقیه کالا‌ها فرق دارد، بنابراین سختگیری‌ها در زمینه صادرات بیشتر است. باید در این  زمینه وزارتخانه‌های متعددی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و  مرکز توسعه صادارت در حوزه تدوین قوانین دست به دست هم بدهند. تا زمانی که مشکلات صادارت صنعت طلا و جواهر حل نشود، توسعه پایدار در این صنعت نخواهیم داشت. در کنار این موارد این صنعت نیازمند تسهلات قانونی زیادی است.