احمد مسعود: ایجاد نظام غیرمتمرکز راه حل معضل افغانستان است

به گزارش شهرآرانیوز؛ دهمین نشست امنیتی هرات روز گذشته در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان کار خود را آغاز کرد و امروز به پایان رسید. در این نشست، پژوهشگران و چهره‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی افغانستان، کشورهای منطقه و شماری از چهره‌های جهانی نیز اشتراک داشتند و اوضاع افغانستان را بررسی کردند.

احمد مسعود، رهبر جبهه‌ی مقاومت در سخنانی در روز پایانی نشست امنیتی هرات، برای برطرف شدن مشکل افغانستان، «نظام سیاسی غیر متمرکز، مشروع و منتخب» را پیشنهاد کرد.

او می‌گوید که با عملی شدن این کار، نگرانی کشورهای منطقه و جهان درباره‌ی گروه‌های هراس‌افگن و کشت و قاچاق مواد مخدر برطرف خواهد شد.

احمد مسعود، رهبر جبهه‌ی مقاومت اظهارداشت: «ما حل مُعضل و نگرانی‌های مطرح شده‌ی منطقه و جامعه‌ی جهانی برای حمایت از مردم افغانستان را در ایجاد نظام غیر متمرکز، مشروع و منتخب می‌دانیم. (نظام غیرمتمرکز) همکاری واقعی و استراتژیک برای منطقه و جهان را به همراه خواهد داشت و این (نوع نظام سیاسی) نگرانی‌های جامعه‌ی جهانی درباره‌ی هراس‌افگنی و کشت و قاچاق مواد مخدر را برطرف می‌کند.»

او در ادامه با انتقاد از عمل‌کرد طالبان در قبال زنان در کشور گفت: «برای برطرف شدن این مشکل، نیازمند تلاش‌های مشترک هستیم. افغانستان امروز به مرکز آموزش و سربازگیری برای گروه‌های هراس‌افگن منطقوی و جهانی مبدل شده‌است و نیز به زندان کلانی برای مردم مظلوم افغانستان تبدیل شده و این مستقیمن در نتیجه‌ی اعمال طالبان بوده‌است.»

منبع: تلویزیون آمو