تردد روزانه ۹۰ هزار کامیون از گذرگاه‌های مرزی کشور

به گزارش شهرآرانیوز؛ جواد هدایتی روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی مدیران پایانه های مرزی کشور در مشهد افزود: همچنان این ترددها در حال افزایش می‌باشد و آخرین آمار ثبت شده نیز در این مرزها نشان دهنده ثبت تردد حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تردد سالانه از ۲۵ پایانه مرزی کشور است.

وی بیان کرد: از ۳۲ مرز زمینی مصوب دولت، هم‌اکنون ۲۵ مرز فعال در کشور وجود دارد و هفت مرز نیز به صورت غیر فعال می‌باشد.

مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اظهار داشت: از سال ۱۳۷۵ تا به امروز برای فعالیت و بهره‌برداری از این پایانه‌ها و اجرای طرح‌های عمرانی و عملیاتی آن‌ها هزینه‌های بسیاری شده است که بر اساس برآورد ارزش امروز آن می‌توان گفت، بیش از ۶ هزار میلیارد تومان در این بخش هزینه شده است.

هدایتی اضافه کرد: برای مدیریت یکپارچه پایانه‌های مرزی اقداماتی چون درجه‌بندی و اولویت‌بندی پایانه‌های مرزی کشور صورت گرفت.

وی افزود: در همین راستا ساماندهی توقف و نوبت‌دهی به کامیون‌های مراجعه کننده به پایانه‌های مرزی و طرح ایجاد حریم حفاظتی در پایانه‌های مرزی ارایه شده است و همچنین ساماندهی و توسعه پایانه‌های مرزی مهمی همچون میلک، دوغارون، باشماق، آستارا و نوردوز آغاز و اجرایی شد.

هدایتی اظهار داشت: خواب ۵۰ هزار دستگاه کامیون در مرزها سالانه ۷۰ میلیون یورو برای ما هزینه دارد که معادل ریالی این هزینه برابر با دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌باشد که معادل با ساخت و تجهیز هشت پایانه مرزی است.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور افزود: این خواب به افزایش قیمت کالای صادراتی، خواب کامیون و از کارافتادگی حدود ۲.۵ ماهه ناوگان و توقف سرمایه در مرز منجر شده است.

منبع: ایرنا