مدیر کل حمل‌ونقل وزارت کشور در مشهد: در حوادث ترافیکی هفت ساله در کشور ١٧هزار کشته داشته‌ایم 

سخایی| شهرآرانیوز، محمدیان در سی‌امین اجلاس کمیسیون حمل‌و‌نقل مجمع شهرداران کلان‌شهر‌های کشور که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در دولت سیزدهم در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری بعد از ده سال اقداماتی شکل گرفت از جمله تأمین ناوگان اتوبوس و ون با ایجاد قرارگاه تأمین و پشتیبانی ناوگان حمل‌‌ونقل و تجهیزات شهری در وزارت کشور که شامل یک قرارداد ۲هزار دستگاه اتوبوس با سهم ۸۰درصدی دولت و ۲۰درصدی شهرداری، قرارداد ٣هزار دستگاه اتوبوس و قرارداد ۵هزار دستگاه ون با سهم ۷۰درصدی دولت در این دوره مدیریت شهری است.

وی افزود: قانون برنامه توسعه با قانون‌های توسعه گذشته متفاوت است و امسال بنا شد قانون هفتم را مسئله‌محور پیش‌ ببرند. ۱۲ مسئله کلیدی و اساسی در برنامه هفتم مطرح شده است که متأسفانه موضوع مدیریت شهری و ترافیک و تصادفات و ایمنی در داخل این ۱۲ موضوع اصلی نیست. باید تدبیری اندیشیده شود که در برنامه پنج‌ساله این موضوعات گنجانده شود تا این موضوعات را بررسی کنیم. قاعدتا بودجه‌های سنواتی برشی از برنامه پنج‌ساله است که اگر در برنامه توسعه لحاظ شود، می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

مدیر کل حمل‌ونقل وزارت کشور ادامه داد: در بودجه ١۴٠١ اتفاقی که افتاده این است که سال گذشته به ٣درصد افزایش افزوده‌شده یک‌درصد اضافه شد؛ یعنی یک‌درصد از دولت گرفته و به شهرداری‌ها داده شد. یک‌سال گذشته و این یک‌درصد از دولت به شهرداری آمد، چه شد و آیا در حوزه حمل‌ونقل هزینه شد و گشایشی رخ داد؟ سؤال بنده این است که به‌عنوان نماینده دولت از شهرداری‌ها دارم.

وی ادامه داد: موضوع بعدی این است که بعد از پنج سال پیگیری لایحه اصلاح قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و الگوی مدیریت سوخت در کمیسیون عمران نهایی شد و اکنون این طرح در صحن علنی مجلس است. این قانون توسعه قانون مادر همه حمل‌ونقلی‌هاست. حالا قانون در حال اصلاح است و‌جا دارد عزیزان آن را بررسی و دیدگاهشان را به ما منعکس کنند. 

وی گفت: نکته بعدی درباره قانون رسیدگی به تخلفات است. برای برخورد با تخلفات رانندگی و ضمانت اجرای طرح‌های ترافیکی در سال۱۳۸۹ قانون رسیدگی به تخلفات در مجلس مصوب شد و بعد از گذشت ۱۰ سال باید رویکرد‌های جدید به آن اضافه شود. 

محمدیان ادامه داد: در این جلسه به یکی از نقاط ضعف مدیریت حمل‌ونقل حومه‌ای اشاره شد. باتوجه‌به وضعیت اقتصادی کشور و تحریم، بیشتر مردم به‌سمت حاشیه شهر و حومه شهر سوق پیدا کردند و این امر سبب می‌شود که ما به آن قسمت شهر خدمات بیشتری ارائه دهیم. آیا ما برای آن تسهیلاتی در نظر گرفتیم؟

مدیر کل حمل‌ونقل وزارت کشور تصریح کرد: سیاست‌های کلی نظام در حمل‌ونقل متعلق به دهه ۷۰ است که به‌سمت بازنگری آن پیش رفتیم. اتفاق خوبی بعد از ۱۰ سال رخ داده، مدیریت تقاضای سفر است. بحمدلله در مهر امسال تفویض اختیار برای استانداران گرفته شد و آن تغییر ساعات شروع فعالیت ادارات بود. همچنین در دوران کرونا دورکاری ادارات بود که این امور سبب می‌شود ترافیک کاسته شود.

وی با اشاره به موضوع تصادفات و ایمنی گفت: آخرین آمار در سال گذشته نشان می‌دهد ١٧هزار کشته در حوادث ترافیکی هفت‌ساله در کشور داریم که مسئولیت ۲۵درصد از این کشته‌ها که حدود ۴هزار نفر می‌شود، با ماست. این تعداد حدود ١۴٠هزار نفر مجروح و مصدوم را شامل می‌شود. بررسی شد دو عامل اصلی در این تصادفات که در حوزه درون‌شهری بیداد می‌کند، شامل ۴۰درصد فوتی‌های عابرپیاده و ۴۰درصد موتورسیکلت است. در حوزه سامان‌دهی موتورسیکلت چه کردید؟ برای حوزه آرام‌سازی ترافیک و برخورد خودرو با عابرپیاده چه کردید؟ در حوزه امینی که موضوع اصلی است، ما می‌توانیم با اصلاح هندسی‌، آشکارسازی، سرعت‌گیر در جای مناسب و... جلو کشته‌شدن کودک، شهروند و کهن‌سال را در جامعه بگیریم.