دستیار اقتصادی رئیس جمهور در مشهد: نیازمند وارد‌کردن سوخت از دیگر کشور‌ها هستیم 

سخایی | شهرآرانیوز، فرهاد رهبر در سی‌امین اجلاس کمیسیون حمل‌ونقل مجمع شهرداران کلان‌شهر‌های کشور اظهار کرد: توسعه شهری پایدار و حمل‌ونقل جنبه‌های مختلفی از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی، سیاسی و زیست‌محیطی را در خود جای می‌دهد. بنابراین، در برنامه‌ریزی دراین‌زمینه نیازمند برنامه‌ریزی جامع در همه ابعاد هستیم که کلید طلایی آن تأمین مالی است.

وی افزود: سهم حمل‌ونقل در مصرف انرژی در جهان رتبه اول و در کشور ما رتبه سوم را دارد و پیش‌بینی می‌شود در آینده ۵۰درصد افزایش یابد.

دستیار اقتصادی رئیس‌جمهور بیان کرد: متوسط مصرف سوخت ما در سال ۹۰ میلیون لیتر در روز است و پیش‌بینی می‌شود به‌زودی به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز برسیم که نیازمند واردکردن سوخت از دیگر کشور‌هاست.

رهبر خاطرنشان کرد: در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، درباره بهینه‌سازی مصرف انرژی بیان می‌شود که شهرداری‌ها می‌توانند منابعی برای مأموریت‌ها دریافت کنند که این عدد در اختیار وزارت نفت است و ظرفیت خوبی برای شهرداری‌هاست.

وی اضافه کرد: در ایران ۲۴درصد انرژی صرف حمل‌ونقل می‌شود که ۴۲درصد آن بنزین و ۴۰درصد آن گازوئیل است و ما باید ۳۵درصد مصرف بنزین و سایر انرژی‌ها را کاهش دهیم.

رهبر درباره افزایش اوراق شهرداری‌ها گفت: میزان اوراق شهرداری‌ها باید افزایش پیدا کند، اما باید راه‌حل‌های جایگزین نیز بررسی شود.